Finał w kategorii śpiew - krótki komentarz / Voice Finals - A Brief Comment

 Po intensywnych prawie dwóch tygodniach zakończyły się przesłuchania konkursowe. Przedwczoraj odbył się ostatni finał – tym razem w kategorii śpiew. Na scenie, z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali, pojawiło się sześciu śpiewaków. Zaprezentowali utwory na głos i orkiestrę Karola Szymanowskiego oraz wybrane arie lub sceny z oper innych kompozytorów. Jury w składzie: Jadwiga Rappé (przewodnicząca jury), Ewa Biegas, Hartmut Höll, Bruno Michel, Mitsuko Shirai i Elżbieta Szmytka, postanowiło przyznać następujące nagrody:
1. miejsce – Ewa Tracz
2. miejsce – Sylwia Olszyńska
3. miejsce – Agnieszka Jadwiga Grochala
Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego – Ewa Tracz
To był szybki (każdy z uczestników spędził na scenie zaledwie 15 minut), ale bardzo dobry finał. Podobnie jak w przypadku fortepianów, większości uczestników nie miałam niestety okazji usłyszeć w poprzednich etapach. Znane były mi jedynie pojedyncze osoby. Skupię się więc głównie na wrażeniach finałowych.
Zwyciężczyni – Ewa Tracz – podczas ostatniego występu wykonała arię Roksany Uśnijcie krwawe sny króla Rogera... z II aktu opery Król Roger Szymanowskiego, a także arię Liù Tu, che di gel sei cinta... z I aktu opery Turandot Giacomo Pucciniego. Jej śpiew był pełen romantycznych emocji – zwłaszcza w Puccinim. Jednak mnie najbardziej podobała się jej interpretacja pieśni Roksany, gdzie w wokalizach wyróżniła się doskonałą, precyzyjną intonacją, co zawsze w przypadku utworów Szymanowskiego jest dużym wyzwaniem.
Drugie miejsce także m.in. pieśnią Roksany z opery Król Roger wyśpiewała sobie Sylwia Olszyńska. To zdecydowanie była jedna ze śpiewaczek, której występ utkwił mi w pamięci, ale akurat nie ze względu na Szymanowskiego. Jako drugi utwór w finale wykonała bowiem arię Moniki Bravo! And after the theatre... z opery The Medium Gian Carlo Menottiego. Śpiewaczka pokazała w niej nie tylko doskonałe panowanie nad głosem i ciekawą, różnorodną barwę, ale także fantastyczne umiejętności aktorskie.
Na laureatkę 3. miejsca – Agnieszkę Jadwigę Grochalę – zwróciłam już uwagę w poprzednich etapach, bo akurat tak się złożyło, że słyszałam wszystkie jej występy konkursowe. Od początku zaciekawiła mnie swoim mocnym głosem – ciepłym w pianach, a ostrym i przenikliwym w kulminacjach forte. Jej finałowy występ był bardzo intensywny i emocjonalny. Z dużą swobodą zaśpiewała Pieśni muezina szalonego (nr 1 Allah, Allah Akbar, Allah! i nr 6 Odeszłaś w pustynię zachodnią) Szymanowskiego, a także arię Kompozytora Sein wir wieder gut z opery Ariadne auf Naxos Richarda Straussa.
Żałuję, że żadnego wyróżnienia nie zdobył Łukasz Hajduczenia. Jego także miałam okazję usłyszeć wcześniej – w pierwszym etapie i już wtedy wydał mi się interesujący. To jeden z tych śpiewaków, który naprawdę śpiewa prosto z serca, a głos traktuje jak instrument do przekazania emocji i treści. W finale wyróżnił się przepięknym frazowaniem i zróżnicowaną kolorystyką w arii Fritza Mein Sehnen, mein Wähnen z II obrazu opery Die tote Stadt Ericha Wolfganga Korngolda. Jednak najbardziej szczery i przekonujący w budowaniu napięcia był w Mojej pieśni wieczornej z cyklu Trzech fragmentów z poematów Jana Kasprowicza Karola Szymanowskiego.
Drugą osobą, której zabrakło mi na liście nagrodzonych, jest Kamila Nowak-Goik. Nie wiem jak zaprezentowała się w poprzednich etapach, ale jej aria Cunegonde Glitter and be gay z I aktu opery Candide Leonarda Bernsteina absolutnie mnie zauroczyła. Pokazała się jako świetna aktorka, która jest w stanie z głosem zrobić wszystko. Przeróżne figuracje zaśpiewane były bardzo precyzyjnie, z lekkością, a całość miała cudownie żartobliwy charakter.

Jednak tak jak w przypadku wszystkich innych kategorii, nie można oczekiwać, że jurorzy przy swojej ocenie patrzeć będą na sam finał. Ja gratuluję wszystkim finalistom i życzę im wielu świetnych ról operowych!
Julia Brodowska


After almost two intensive weeks, the competition auditions have come to an end. The last finals – this time in the Voice Category – took place the day before yesterday. Six singers appeared on stage, accompanied by the Polish National Radio Symphony Orchestra conducted by Alexander Humala. They presented works for voice and orchestra by Karol Szymanowski as well as selected arias or scenes from operas by other composers. The jury, namely Jadwiga Rappé (chairwoman), Ewa Biegas, Hartmut Höll, Bruno Michel, Mitsuko Shirai and Elżbieta Szmytka, decided to grant the following awards:
1st place – Ewa Tracz
2nd place – Sylwia Olszyńska
3rd place – Agnieszka Jadwiga Grochala
The special award for the best performance of Karol Szymanowski’s workEwa Tracz
Though very fast (each of the participants spent only 15 minutes on stage), the finals were very good. Unfortunately, as in the case of pianos, I did not have an opportunity to hear most of the participants in the previous stages. I knew only some individual cases. So I will focus mainly on the final impressions.
In the finals the winner, Ewa Tracz, performed the aria of Roxana Uśnijcie krwawe sny króla Rogera… from act II of Szymanowski’s opera King Roger as well as Liù’s aria Tu, che di gel sei cinta... from act I of Turandot by Giacomo Puccini. The performer’s singing was full of romantic emotions, especially in Puccini. However, what I liked most was her interpretation of Roxana’s song, where she stood out among other vocalists thanks to her excellent, precise intonation, which is always a great challenge in Szymanowski’s works.
The 2nd place was taken by Sylwia Olszyńska, who inter alia also performed Roxana’s song from the opera King Roger. She was definitely one of the singers whose performance will remain deeply inscribed in my memory, but not because of Szymanowski. As the second work in the finals, she chose to perform Monika’s aria Bravo! And after the theatre… from Gian Carlo Menotti’s opera The Medium. Not only did she present here her excellent voice control and interesting, varied colour, but also her fantastic acting skills.
Agnieszka Jadwiga Grochala, the 3rd place winner, attracted my attention already in previous stages, as it so happened that I have heard all of her competition performances. From the very beginning, she fascinated me with her strong voice – warm in the pianos, sharp and penetrating in the climaxes of the fortes. Her final performance was very intense and emotional. With great ease, she sang Szymanowski’s Songs of the Infatuated Muezzin (No. 1 Allah, Allah Akbar, Allah! and No. 6 Odeszłaś w pustynię zachodnią), as well as Composer’s aria Sein wir wieder gut from Richard Strauss’s opera Ariadne auf Naxos.
I regret that Łukasz Hajduczenia did not receive any award. I also had an opportunity to listen to him earlier, in the 1st stage, and already then he seemed interesting to me. He is one of those vocalists who really sings straight from the heart and treats his voice as an instrument for conveying emotions and content. In the finals, he distinguished himself by beautiful phrasing and varied colours in Fritz’s aria Mein Sehnen, mein Wähnen from act II of Erich Wolfgang Korngold’s opera Die tote Stadt. However, the artist turned out most honest and convincing in building tension in Moja pieśń wieczorna from Karol Szymanowski’s cycle Three fragments from poems by Jan Kasprowicz.
The second person who I think is missing on the list of winners is Kamila Nowak-Goik. I don’t know how she presented herself in the previous stages, but her rendition of Cunegonde’s aria Glitter and be gay from act I of Leonard Bernstein’s opera Candide charmed me absolutely. She presented herself as a great actress, who is able to do everything with her voice. Various figurations were sung very precisely, with lightness, and the whole was wonderfully humorous.
However, as with all other categories, the jury cannot be expected to judge by looking solely at the finals. I would like to extend my congratulations to all the finalists and wish them many great opera roles!
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]

Ewa Tracz - finał, Fot. Bartek Barczyk

Sylwia Olszyńska - finał, Fot. Bartek Barczyk

Agnieszka Jadwiga Grochala - finał, Fot. Bartek Barczyk

Łukasz Hajduczenia - finał, Fot. Bartek Barczyk

Kamila Nowak-Goik, Fot. Bartek Barczyk

Comments