Czego słuchaliśmy w II etapie? O utworach nagrodzonych w kategorii kompozycja / What did we listen to in the second stage? About the compositions awarded in the composition category
[ENG below]
Konkurs
Szymanowskiego to nie tylko cztery kategorie, w których zmagania uczestników w
poszczególnych etapach relacjonowałam tutaj dzień po dniu. Dużo wcześniej przyznano
bowiem nagrody w kategorii kompozycji, a wyróżnione dzieła włączono w obowiązkowy
program II etapu. Uczestnicy mieli możliwość wyboru utworu i czas na jego
przygotowanie, nie konsultowali się jednak z kompozytorami podczas
opracowywania swoich interpretacji. Można więc powiedzieć, że uczestnikom
przyniosło to wiele wyzwań, a kompozytorom wiele niespodzianek…
W
ostatnim tekście pojawiającym się na Szymanowościach podczas tegorocznego konkursu,
chciałabym wrócić pamięcią do tych wykonań, których mogliśmy posłuchać w II
etapie, i które nadal dostępne są na konkursowym Soundcloudzie. Niech jednak
uzupełnią je wypowiedzi kompozytorów i informacje o utworach, które od nich
otrzymałam.
Final Gala. Fot. Radosław Kaźmierczak
Głos
Alejandro
Mata, którego kompozycję Delicado sonido etéreo (nagrodzoną II miejscem)
wybrało bardzo wielu uczestników podkreśla, że gdy tylko zobaczył informację o Międzynarodowym
Konkursie Muzycznym im. K. Szymanowskiego, bardzo chciał wziąć w nim udział.
Pomysł zgłoszenia utworu na głos nie wyklarował się od razu, jednak kompozytor
podkreśla, że:
„Pisanie
na głos zawsze było dla mnie osobistym wyzwaniem, ponieważ uważam, że
znalezienie odpowiedniego tekstu, który nie tylko zmotywuje mnie do samego komponowania,
ale także będzie szedł w parze z moimi muzycznymi pomysłami, jest dość
skomplikowane. Komponowanie jest dla mnie w pewnym sensie dokonywaniem wyborów dotyczących
wszystkiego, co możemy lub chcemy zrobić w danej kompozycji i decydowaniem się
na rozwiązania, które działają najlepiej. To powoduje, że praca nad utworem na
głos jest jeszcze bardziej złożona – tekst stanowi zupełnie nową warstwę, którą
należy wziąć pod uwagę”.
Warto
podkreślić, że w regulaminie konkursu wskazano, iż zgłaszane kompozycje muszą
mieć określony czas trwania (3–5 minut na skrzypce, fortepian i głos, 5–8 na
kwartet smyczkowy), należy je wykonywać na instrumentach akustycznych, bez
wykorzystania preparacji, skordatury czy elementów elektroniki, a ponadto „sposób
fizycznego wykorzystania i traktowania instrumentów nie może utrudniać, ani
uniemożliwiać wykonania standardowych utworów muzycznych na dany instrument”.
Dla kompozytorów wychodzących poza tradycyjne użycie instrumentów mogło być to
pewne ograniczenie, ale jednocześnie było to ciekawe wyzwanie.
Alejandro
Mata: „Wzbudziło to we mnie pewien niepokój, który przerodził się w proste
pytanie: czy mogę zrobić coś bez preparacji i trwałych modyfikacji na strunach,
a mimo to uzyskać interesujące brzmienie? Wiedziałem, że muszę znaleźć krótki
tekst, otworzyłem książkę, w której mam wszystkie wiersze Jorge Luisa Borgesa i
znalazłem tam haiku, które zwróciło moją uwagę:
«Struny
zamilkły.
Muzyka
wiedziała
co
czuję»
Biorąc
pod uwagę zasady kompozycji przyjęte na konkursie, czułem jakby tekst był dokładnie
skierowany do mnie”.
Kompozytor
postanowił w swoim utworze wykorzystać przedmiot codziennego użytku – ściągaczkę
do wody – w celu wyizolowania harmonii dużej grupy strun fortepianu
znajdujących się blisko siebie. Na bazie delikatnej i eterycznej faktury
fortepianu, głos tworzy płynny i wyraźnie artykułowany język muzyczny. Stąd także
wzięła się nazwa utworu – Delicado sonido etéreo, co w dosłownym tłumaczeniu
należałoby rozumieć jako „Delikatny eteryczny dźwięk”.
Mata:
„Barwa dźwięku i harmoniczna finezja są priorytetem w moich kompozycjach i za
każdym razem, gdy komponuję, szukam sposobów na stworzenie i uzyskanie ciekawych
brzmień poprzez wykorzystanie alternatywnych sposobów gry na instrumentach”.
Myślę,
że po tej porywającej opowieści Alejandra Maty nikogo nie trzeba namawiać do
posłuchania jego utworu. Zostawiam tu dwa wykonania, które szczególnie zapamiętałam
z II etapu przesłuchań śpiewaków: Magdalena Lucjan i Alexandra Nowakowski.
Drugą,
równie często wybieraną przez wokalistów kompozycją, była Niewola
Krystiana Neściora. Utwór ten zdobył trzecią nagrodę w kategorii wokalnej, a
inspirację i główną oś narracyjną stanowił tu dla autora poemat Niewola. Rapsod
Cypriana Kamila Norwida.
Krystian
Neścior: „W konstrukcji tego utworu kluczowa jest dla mnie praca z oddechem. To
właśnie swobodny oddech lub jego brak obrazują tutaj wolność albo zniewolenie. Bardzo
ważna jest współpraca śpiewaka z pianistą, gdyż zniewolenie może być „narzucone”
z zewnątrz. Równie istotne jest precyzyjne wykonanie partii fortepianu wraz z realizacją
niuansów w pedalizacji. Chodzi przede wszystkim o użycie pedału sostenuto
(środkowego) w celu utrzymania podniesionych tłumików przy najniższych strunach
– mimo że się ich nie uderza, selektywna artykulacja lub sforzato wzbudzają na
nich alikwotową poświatę dźwiękową”.
Zapytany
o techniki wokalne wykorzystane w utworze, twórca dodaje natomiast: „Jako
kompozytor i śpiewak staram się znaleźć drogę środka między rozszerzonymi
technikami i bel canto, stąd ramy na jakich jest oparty cały utwór są śpiewane
w precyzyjnie zapisanej notacji: «Pytaniem pierwszym dla mnie: co
niewola?» i odpowiedź: «Niewola – jest to formy postawienie // Na miejsce celu».
Pojawiające się rozszerzone techniki mają charakter wyrazowy i często związane są
z oddechem. Pozostawiają one nieco swobody dla wykonawców, co powoduje, że
interpretacje mogą być różne”.
Tę różnorodność interpretacyjną można było usłyszeć w pełnym przekroju podczas drugiego etapu – zostawiam tu nagrodzone wykonanie Moniki Radeckiej (nagroda specjalna za interpretację utworu współczesnego nagrodzonego w kategorii kompozycja) oraz bliską partyturowemu zapisowi interpretację Jana Żądły.
W
drugim etapie kilkoro śpiewaków sięgnęło również po kompozycję, która w
kategorii wokalnej otrzymała I nagrodę – to utwór na głos solo, Inizio di pubertà
autorstwa Noemi Conti. Co sama kompozytorka mówi o tej muzyce?
Noemi
Conti: „Utwór ten jest opowieścią o młodym chłopaku, wchodzącym w okres
dojrzewania. Uwidacznia się to zarówno w tekście, pochodzącym z wiersza
napisanego przez włoskiego poetę i laureata nagrody Nobla – Salvatore Quasimodo
– jak i muzyce. Wokalistka z trudem formułuje zdania, a nawet słowa w pierwszej
części, niczym zawstydzone jąkające się dziecko, a jej głos wznosi się i opada,
symbolizując niestabilny głos chłopca w okresie mutacji – kiedy nie ma
możliwości pełnej kontroli nad nim, nawet podczas mówienia. Pisemne wskazówki zawarte
w partyturze podkreślają także różnorodność uczuć, przez które przechodzi
nastolatek w okresie dorastania. Szybkie następowanie po sobie kontrastujących emocji
wyraża częste wahania nastroju, których doświadcza osoba w tym wieku”.
Myślę,
że szczególnie w przypadku tej niełatwej kompozycji, znajomość zamysłu
kompozytorki pozwala lepiej zrozumieć muzykę i zagłębić się z uwagą w
poszczególne dźwięki. Zachęcam Was do posłuchania interpretacji Shanley Horvitz i Johanny Will.
Fortepian
Wśród pianistów w II etapie wybór rozłożył się właściwie po równo między dwie kompozycję: I Sonatę Thanatos Hyunsu Kima (III nagroda) oraz Imitę Pabla Borràsa (I nagroda).
Opisując
swoją kompozycję, Hyunsu Kim podkreśla: „Thanatos jest przeciwieństwem Erosa,
co oznacza destrukcyjny impuls skierowany ku sobie, innym i społeczeństwu. W
tej kompozycji zakończenia każdego fragmentu muzycznego stanowią początek
innego materiału o organicznej i kontrastującej strukturze. Celem było wyrażenie
muzycznego znaczenia starcia się dwóch przeciwstawnych sił poprzez rozłożenie
wspomnianych tematów i połączenie elementów”.
Wyróżnienie
za najlepszą interpretację utworu współczesnego nagrodzonego w konkursie
kompozycji otrzymał Gaspard Thomas. Warto jednak również posłuchać, jak ten
różnorodny harmonicznie i wyrazowo utwór wykonała zwyciężczyni konkursu – Kaho
Araishi.
Drugi
najczęściej wybierany przez pianistów w II etapie utwór to Imita Pabla
Borràsa.
Tak
o nim mówi sam kompozytor: „Utwór ten napisałem z zamiarem skomponowania fugi, jednak
przy wykorzystaniu bardziej nowoczesnego języka, zawierającego elementy mojej
własnej estetyki muzycznej. Kompozycja składa się z dwóch części. Pierwsza
wprowadza temat, który rozwijany jest z coraz większym zagęszczeniem chromatyki.
W tym miejscu pojawia się również kontratemat o bardziej spokojnym charakterze
niż temat. Druga część bazuje na elementach, które często występują w
tradycyjnym kontrapunkcie imitacyjnym. Użyte zostały tu głównie techniki
inwersji i augmentacji. Imita stanowi hołd dla dawnych kompozytorów, którzy
bez poświęcania afektacji i ekspresyjności tworzyli dzieła oparte na kontrapunkcie
imitacyjnym o wielkim wyrafinowaniu i złożoności”.
Aby
zestawić informacje o tym utworze z muzyką, polecam Wam wysłuchanie dwóch
interpretacji: Cartera Johnsona i Krzysztofa Wiercińskiego.
Kwartet
smyczkowy
Hyunsu
Kim na konkursie nagrodzony został podwójnie – nie tylko za swoją fortepianową
kompozycję, ale także za utwór napisany na kwartet smyczkowy. Co ciekawe, tylko
jeden zespół zdecydował się wykonać go w II etapie. Jak już pisałam w swojej
relacji z przesłuchań kwartetów smyczkowych, Monbijou Quartet świetnie odnalazł
się w rodzaju ekspresji, który pojawia się w utworze Meniere II.
Aby
lepiej zrozumieć tę muzykę i silniej ją poczuć, warto poznać szczegóły
dotyczące kompozycji, które zdradza Hyunsu Kim: „W kompozycji tej wykorzystany
został zarówno hałas, jak i tradycyjnie rozumiane dźwięki. Każdy materiał
muzyczny użyty w utworze oddaje cechy związane z chorobą Ménière’a, takie jak
utrata słuchu, zawroty głowy, szumy uszne i uczucie przepełnienia. Kompozycja
rozwija się poprzez zarówno syntezę jak i rozbicie poszczególnych fragmentów. Jednocześnie
celem było utrzymanie makroskopowej jedności opartej na unikalności
wspomnianych materiałów. Aby muzycznie zmniejszyć konfuzję, muzyka łączy duże i
małe; konfrontuje i łączy mikroskopijne elementy”.
Pozostałe
sześć kwartetów w II etapie konkursu wybrało malarskie pod względem dźwiękowym
i oddziałujące na wyobraźnię Gravitating in space Heda Bahacka.
Kompozytor wskazuje, że: „Utwór ten eksploruje rodzaj wyobrażonej natury, w której dźwięk obrazuje ciągły, stopniowy rozwój przestrzeni, ruchu, gęstości i koloru. Tytuł odnosi się zarówno do wyimaginowanej siły grawitacji oddziałującej na dźwięki, które przemieszczają się i rozwijają w wyobrażonej przestrzeni muzycznej, jak i nawiązuje do ruchu w przestrzeni kosmicznej".
Odnosząc się bardziej do kwestii
technicznych, Hed Bahack dodaje: „Efekt dźwiękowy bazuje tu na ciągłym, bardzo
stopniowym i płynnym rozwoju fakturalnym, gdzie harmonia, gęstość, dynamika i
barwa są ze sobą połączone. Zwiększa się dynamika i w tym samym czasie harmonia
staje się gęstsza, a glissanda bardziej aktywne – zwiększa się ich szybkość, a
także interwały, które obejmują. Glissanda ukazują stopniową transformację dźwięku,
również rozwój harmonii następuje płynnie i stopniowo aż do kulminacji; pojawia
się wyższy rejestr (z flażoletami) i ponownie łagodniejsza dynamika, jakby
zanikająca”.
Zachęcam Was do posłuchania wyróżnionej
za najlepsze wykonanie interpretacji Quiron Quartet, a także Turicum Quartet.
Skrzypce
Na
koniec utwory z kategorii mi najbliższej (bo to mój instrument), czyli
skrzypcowej. Drugi etap zdecydowanie zdominował Poem Amera Aliego na
skrzypce solo, ale pojawiły się również bardzo interesujące wykonania kompozycji
Motion, in two Manolisa Ekmektsoglou’a – także na skrzypce solo.
Amer
Ali, mówiąc o swoim utworze Poem zwraca przede wszystkim uwagę na jego
tytuł, gdyż jest on bardzo istotny w zrozumieniu tego dzieła:
„Starałem
się przywołać klasyczne cechy, to, co wyróżnia wiersz jako kompozycję
literacką, takie kwestie, jak «walory estetyczne i rytmiczne, symbolika
dźwiękowa oraz metrum, w celu ukazania znaczeń oprócz lub zamiast zwykłego,
prostego znaczenia» i przenieść to na grunt muzyczny. Oczywiście nie oznacza to
dosłownego przełożenia formy literackiej na muzyczną, ponieważ muzyka ze swej
natury nie ma semantycznego kontekstu rzeczy i pojęć, takiego jak język. Przywołałem
te cechy i przeformułowałem je zgodnie z moją wyobraźnią i zrozumieniem tego,
co mógłby oznaczać wiersz”.
Odnosząc
się do konstrukcji utworu, kompozytor wyjaśnia: „Występują tu naprzemiennie dwa
tematy. Jeden z nich jest stały pod względem struktury i uwidacznia się pod
postacią tradycyjnej notacji, drugi natomiast (w formie przednutek) jest
zmienny i pozostawia dużo przestrzeni do interpretacji – może pojawiać się tu
rożna prędkość, kolorystyka, nastrój. Kluczowe jest więc połączenie tych
sprzeczności w spójny zamysł i możliwie jak najbardziej konsekwentne
nakreślenie linii dramaturgicznej. Spójność konstruuje się tu przede wszystkim
podczas wykonania”.
Zachęcam
Was do posłuchania interpretacji laureatki I miejsca i nagrody za wykonanie tej
kompozycji – Seiny Matsuoki, a także jednego z najbardziej oryginalnych
uczestników tego konkursu Elvina Hoxhy Ganiyeva.
Mimo
że Motion, in two Manolisa Ekmektsoglou’a nie było tak często wybierane
przez uczestników, brzmienie tego utworu zdecydowanie pozostało w mojej głowie
po II etapie przesłuchań.
Aby
lepiej zrozumieć dzieło, warto poznać metodę, którą wykorzystuje ten
kompozytor. Tak opowiedział mi o niej późnym wieczorem, gdy rozmawialiśmy po
zakończonych finałowych przesłuchaniach kwartetów smyczkowych:
„Skonstruowałem
ten utwór zgodnie z opracowaną przeze mnie techniką kompozycji – metodą Selektywnej
Redukcji Materiału Tonalnego i Rytmicznego [oryg. Selective Subtraction of Tone
and Rhythmic Material]. Nazwałem ją tak, ponieważ kluczowy jest tu właśnie
proces «odejmowania». Jeśli mamy melodię, skalę, wzór lub bloki nut jako
podstawowy materiał i wytniemy niektóre z nich, kompozycja otrzyma
przekształcony, ale nowy materiał. A jeśli zrobimy to ponownie i nadal będziemy
wycinać kolejne części utworu, proces twórczy będzie się rozwijał. W ten sposób
kształtowany jest materiał”.
Odnosząc się bezpośrednio do swojego utworu na skrzypce solo i jego wykonań, kompozytor wskazał natomiast: „W kompozycji dostrzec można, że muzyka opiera się na serii tych samych wzorów i pomysłów podanych w inny sposób. Motion, in two ma różne sekcje, które są w pewien sposób powiązane ze sobą, ale przetworzone. Innymi słowy: słychać, że sekcje mają ze sobą coś wspólnego, ale zostały przekształcone przeze mnie twórczo.
Całe
to łączenie i przetwarzanie doprowadza do powstania linearności, którą
przywykliśmy nazywać w muzyce po prostu długimi melodiami. Natura «odejmowania»
obecnego w mojej metodzie nosi znamiona przypadkowości, ponieważ kompozytor wykorzystuje
również swoją intuicję. Nowe, poddawane redukcji wzory, skale i melodie są
czasami nieoczekiwane, bardzo unikalne i w pewien sposób nielogiczne czy wręcz
irracjonalne. I ta irracjonalność zawarta w kompozycji jest dla mnie
fascynująca”.
Zachęcam
Was – bazując także na tym, co Manolis Ekmektsoglou zasugerował mi podczas
naszej rozmowy – do posłuchania dwóch zupełnie różnych interpretacji jego kompozycji
w wykonaniu uczestniczek II etapu: Sary Dragan i Sofii Manvati.
Jestem
bardzo wdzięczna kompozytorom, że zechcieli podzielić się ze mną informacjami o
swoich utworach, a także różnymi historiami z nimi związanymi. Mam nadzieję, że
dzięki temu ta muzyka – niejednokrotnie trudna, zwłaszcza dla osób, które na co
dzień nie mają do czynienia z tego rodzaju brzmieniami – stanie się bardziej czytelna,
zrozumiała, być może po prostu bliższa.
Myślę,
że wprowadzenie nagrodzonych kompozycji do programu konkursu w kategorii
skrzypiec, fortepianu, głosu i kwartetu smyczkowego było fantastycznym
pomysłem. Także kompozytorzy w wiadomościach do mnie wskazywali, że to piękna
idea – dzięki temu mieli możliwość usłyszenia swojej twórczości w różnych
interpretacjach, często zaskakujących dla nich samych.
Marzy
mi się, żebyśmy oswajali się z muzyką najnowszą, żeby było jej więcej, żeby
słuchacze się jej nie bali. Może taka współpraca konkursowa między
kompozytorami, uczestnikami i słuchaczami (którzy obcują z tą muzyką na żywo, a
potem mogą do niej wrócić dzięki nagraniom), będzie jakimś elementem tego
procesu.
Julia Broniowska
The Szymanowski Competition is not just about the four categories in which participants' performances were reported day by day here. Much earlier, awards were granted in the composition category, and the distinguished works were included in the mandatory program of the second stage. Participants had the opportunity to choose a piece and time to prepare it, but they did not consult with the composers while developing their interpretations. So, it can be said that this brought many challenges to the participants and many surprises to the composers...
In
this final text appearing on Szymanowości blog during this year's competition,
I would like to revisit the performances we could listen to in the second stage
and which are still available on the competition's Soundcloud. However, let
them be complemented by the statements of the composers and information about
the pieces that I received from them.
Voice
Alejandro
Mata, whose composition "Delicado sonido etéreo" (awarded 2nd place)
was chosen by many participants, emphasizes that as soon as he saw the
information about the Karol Szymanowski International Music Competition, he
really wanted to participate in it. The idea of submitting a vocal piece didn't
become clear right away, but the composer highlights that:
„Writing
for voice has always been a personal challenge for me since I think it is quite
complex to find a suiting text that not only motivates me to compose, but that
also goes along with the musical ideas I wish to create in a specific
composition. Composing for me is in a certain way making choices (hopefully the
right ones) about everything we can or want to make in a given composition, and
selecting those that work best. This is something that for me increases
exponentially the complexity of creating a work with voice, since the text is a
whole new layer of work to take into account”.
It's
worth emphasizing that the competition regulations specified that submitted
compositions must have a defined duration (3–5 minutes for violin, piano, and
voice, 5–8 minutes for a string quartet). They should be performed on acoustic
instruments, without the use of preparations, scordatura, or electronic
elements. Additionally, the "physical use and treatment of the instruments
should not hinder or prevent the performance of standard musical pieces for a
given instrument". For composers venturing beyond the traditional use of
instruments, this could have been a limitation, but at the same time, it was an
interesting challenge.
Alejandro
Mata: „This started a sort of concern in me, which developed into a simple
question: can I do something without preparing nor altering the strings and yet
obtain an interesting sound? I knew I had to find a short text to use for my
music in which I could not prepare at all the piano. I remember opening a book
I have which has all the poems of Jorge Luis Borges, and while searching for
something I saw he had a several haikus. It immediately caught my attention:
'The
strings become silent.
The
music knew
what
I was feeling'
I
felt as if the text was immediately directed to me, taking into account the
composition rules for voice section”.
The
composer decided to incorporate an everyday object – a water squeegee – in his
composition to isolate the harmonics of a large group of piano strings situated
closely together. Building upon the delicate and ethereal texture of the piano,
the voice creates a fluid and distinctly articulated musical language. Hence,
the title of the piece - "Delicado sonido etéreo", which translates
literally as "Delicate ethereal sound".
Alejandro
Mata: „Timbre and a harmonic finesse are a constant priority in my
compositions, and everytime I compose I look for ways in order to create and
obtain sounds I personally find compelling and interesting by different or
alternative ways of playing the instruments at my disposition”.
I believe that after the captivating story of Alejandro Mata, there's no need to convince anyone to listen to his composition. I'm leaving here two performances that I particularly remembered from the second stage of the singers' auditions: Magdalena Lucjan and Alexandra Nowakowski.
The
second, equally often chosen composition by vocalists was "Niewola"
by Krystian Neścior. This piece won the third prize in the vocal category, and
its inspiration and main narrative thread were drawn from the poem
"Niewola. Rapsod" by Cyprian Kamil Norwid.
Krystian
Neścior: "In the construction of this piece, working with breath is
crucial for me. Here, it's the free breath or its absence that illustrates
freedom or enslavement. The cooperation between the singer and the pianist is
very important because enslavement can be 'imposed' from the outside. Equally
significant is the precise execution of the piano part along with nuances in
pedaling. This primarily involves the use of the sostenuto pedal (middle pedal)
to keep the dampers raised over the lowest strings – even though they are not
struck, selective articulation or sforzato creates an aliquot resonance on
them."
When
asked about the vocal techniques used in the piece, the author adds: "As a
composer and a singer, I try to find a middle ground between extended
techniques and bel canto. Therefore, the framework on which the entire piece is
based is sung in precisely defined notation: 'First question for myself: what
is captivity?' and the answer: 'Captivity – means
placing the form // in the purpose’s place'. The extended techniques that
appear have an expressive character and are often related to breath. They give
some freedom for the performers, which means that interpretations can vary".
This interpretive diversity was evident across the board during the second stage – I'm leaving here the awarded performance by Monika Radecka (special prize for the best interpretation of a contemporary piece awarded in the composition category) and a rendition close to the score's notation by Jan Żądło.
In
the second stage, several singers also chose a composition that received the
first prize in the vocal category – a solo piece titled "Inizio di
pubertà" by Noemi Conti. What does the composer herself say about this
music?
Noemi
Conti: „It is based upon the idea of a young boy entering puberty: both the lyrics
– from a poem written by the Italian poet and Nobel prize winner Salvatore
Quasimodo – and the music want to represent this idea. The singer struggles to
form sentences and even words in the first part, like an embarrassed stuttering
kid, and her voice goes up and down to symbolise the unstable voice of a child
during the period of vocal change (when boys' voices begin to shift from a
soprano range to a male range, and they can't really control their vocal pitch
even while talking). The written directions on the score also represent a
variety of feelings and moods a preadolescent goes through while growing up: in
particular, the rapid succession of contrasting feelings wants to express the
frequent mood swings a person experiences at that age”.
I think that, especially in the case of this not easy composition, knowing the composer's intention allows you to better understand the music and delve into the individual sounds with attention. I encourage you to listen to the interpretations of Shanley Horvitz and Johanna Will.
Piano
Among
the pianists in the second stage, the choice was equally distributed between
two compositions: 'Thanatos' by Hyunsu Kim (3rd prize) and 'Imita' Pablo Borràs' (1st prize).
Describing
his composition, Hyunsu Kim emphasises: „Thanatos is opposite of Eros, which
means a destructive impulse toward oneself, others, and
society. In this piece, the ends of each musical materials are the
beginning of another materials that has an organic and contrasting structure. It
was intended to musically express the meaning of neutralization through the
dissolution of the aforementioned topics and the combination between elements”.
A honorable mention for the best interpretation of a contemporary work awarded in the composition category went to Gaspard Thomas. However, it is also worth listening to how this harmonically and expressively diverse piece was performed by the winner of the competition, Kaho Araishi.
The
second most frequently chosen piece by pianists in the second stage is Pablo
Borràs' 'Imita'.
This
is what the composer himself says about it: „I wrote it with the intention of
composing a fugue in a more modern language, incorporating elements of my own
musical aesthetics. It's designed in two parts. The first introduces the
subject, which will unfold across the keyboard with increasingly chromatic
interventions. Here, a countersubject also appears, more serene in its nature
compared to the subject. The second part utilizes resources that are often
studied and utilized in traditional imitative counterpoint. Here, I mainly used
the techniques of inversion and augmentation. The piece aims to be a tribute to
past composers who crafted a discourse based on imitative counterpoint of great
sophistication and complexity, without sacrificing expressiveness.
To juxtapose the information about this piece with the music, I recommend you listen to two interpretations of Carter Johnson and Krzysztof Wierciński.
String
quartet
Hyunsu
Kim was awarded twice at the competition – not only for his piano composition
but also for the piece written for a string quartet. Interestingly, only one
ensemble chose to perform it in the second stage. As I mentioned in my text about
the string quartet auditions, the Monbijou Quartet excelled in the kind of
expression that appears in the piece "Meniere II".
In order to better understand this music and to feel it more strongly, it is worth exploring the composition details that Hyunsu Kim reveals: „This piece is based on noise and normal sounds. Each musical material used in the piece expresses Meniere's characteristics of hearing loss, dizziness, tinnitus, and fullness, and leads the progress of the entire piece through repetition of combination and dissolution between the materials. Meantime, it was intended to maintain macroscopic unity based on the uniqueness of the materials mentioned above. To musically dissolve confusion, music connects large and small; confronts and combines microscopic elements”.
The
remaining six quartets in the second stage of the competition chose Hed Bahack's sonically painterly and imaginatively affecting 'Gravitating
in space'.
The
composer indicates that: „This work explores a kind of an imagined nature,
where the sound is in constant gradual development of space, movement, density
and color. The title refers both to the imagined force of gravity acting upon
the sounds, while they move and develop in the imaginged musical space, and at
the same time has the association of the movement in outer space”
Referring
more to technical issues, Hed Bahack adds: „The sonic effect is based on a
continuous, very gradual, and fluid textural development, where harmony,
density, dynamics, and color are all connected. The dynamics increase while, at
the same time, the harmony becomes denser, and the glissandos become more
active – their speed increases, as do the intervals they cover. The glissandos
illustrate a gradual transformation of sound, and the development of harmony
also occurs smoothly and gradually until the climax; a higher register (with flaggoletts)
appears, and the dynamics become gentler again, as if fading away”.
I encourage you to listen to the Quiron Quartet's interpretation, awarded for best performance, as well as Turicum Quartet.
Violin
Finally,
the pieces from the category closest to my heart (because it's my instrument),
namely the violin. The second stage was clearly dominated by Amer Ali's
"Poem" for violin solo, but there were also very interesting
performances of Manolis Ekmektsoglou's composition "Motion, in two" –
also for violin solo.
Amer
Ali, speaking about his piece "Poem", primarily draws attention to
its title, as it is crucial in understanding this work: „The title is a good
introduction to understanding the work, as I tried to evoke classic qualities; what
distinguishes the poem as a literary composition such as 'aesthetic and often
rhythmic qualities, sound symbolism, and metre − to evoke meanings in addition
to, or in place of, a prosaic ostensible meaning' and treating concepts in a
musical context certainly, this does not mean that it is a literal embodiment
of the classical literary poem, as music, by its nature, lacks the semantic
context of things and concepts, as language have and does. Instead I just
conjured up those qualities and reworded them according to my imagination and
understanding of the what could Poem means”.
Referring
to the construction of the piece, the composer explains: „There are two themes
alternating throughout the piece. One of them is fixed in terms of its
structure and is represented by the traditional written notation, while the
other, represented by the gracenotes, is variable and has an appropriate space
for interpretation, as there are different speeds, moods, and colors every
time, according to the context of the overall performance. So the challenge was
to connect these contradictions into a formula or dramatic line that is as
coherent as possible”.
I encourage you to listen to the interpretation of the first-place winner and the award for the performance of this composition – Seina Matsuoka, as well as one of the most original participants in this competition, Elvin Hoxha Ganiyev.
Even though "Motion, in two" by Manolis Ekmektsoglou wasn't chosen as frequently by the participants, the sound of this piece definitely stayed with me after the second stage of auditions. To better understand the work, it's worth getting to know the method used by this composer.
This
is how he explained it to me late in the evening when we were talking after the
final auditions of the string quartets: „I constructed this piece by following
a composition technique I have developed – Selective Subtraction of Tone and
Rhythmic Material method. I called it like that, because it’s based on subtraction
processes. If we have a melody, a scale, a pattern, or blocks of notes as a
primary material and we cut out some of the notes, composition will obtain a
transformed, yet new material. And if we do it again and continue to cut out
further parts of the piece, thus the creative process will develop. That way we
build material”.
Referring
directly to his work for solo violin and its performances, the composer instead
pointed out: „It’s obvious in the composition, that the music is based on the
series of the same patterns and ideas given in another way. "Motion, in
two" has different sections, that are in a way related one to another, recycled
so to speak. We can hear that the sections have something in common, but they
have been transformed in my creative way.
All
this merging and recycling creates linearity that we are used to call in music
as just long melodies. The nature of subtraction has signs of randomness, since
the composer is also supposed to use their intuition. New subtracted patterns,
scales, melodies are sometimes unexpected, very unique and in a way illogical
and irrational. And this irrationality included in the composition is for me
fascinating”.
I encourage you, also based on what Manolis Ekmektsoglou suggested during our conversation, to listen to two completely different interpretations of his composition performed by participants from the second stage: Sara Dragan and Sofia Manvati.
I
am very grateful to the composers for sharing information about their works
with me, as well as the various stories associated with them. Hope that through
this, this music – often challenging, especially for those who are not
accustomed to such sounds – will become more accessible, understandable,
perhaps simply closer.
I
think introducing the award-winning compositions into the competition program
in the categories of violin, piano, voice, and string quartet was a fantastic
idea. Even the composers themselves pointed out in their messages to me that it
was a beautiful concept – it gave them the opportunity to hear their creations
in different interpretations, often surprising even to themselves.
I dream that we could become more acquainted with contemporary music, that there would be more of it, and that listeners wouldn't be afraid of it. Perhaps this collaborative effort in the competition between composers, participants, and the audience (who experience this music live and can revisit it through recordings) will be a part of that process.
Comments
Post a Comment