To już naprawdę koniec! / The End – Really, Really!
[English below]
Nie mogę uwierzyć... kiedy to minęło?
Wczoraj odbyła się Gala Finałowa zamykająca I Międzynarodowy
Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, na której
wystąpili wszyscy laureaci. Koncert był długi, ale organizatorzy i
artyści zadbali o różnorodny repertuar. Z radością ponownie
wysłuchałam nagrodzonych uczestników. Poznaliśmy także
zwycięzców w kategorii kompozycja. Jury w składzie: Eugeniusz
Knapik (przewodniczący), Jakob Kullberg, Krzysztof Penderecki,
Martin Smolka, zdecydowało o przyznaniu następujących nagród:
1. miejsce – Giovanni Bonato
2. miejsce – nie przyznano
3. miejsce – ex aequo Euncho Chang, Daniele Gasparini i Lim
Youngjin
Serdecznie gratuluję wszystkim nagrodzonym i mam nadzieję, że już
niebawem będę miała okazję usłyszeć na żywo ich kompozycje.
Przez ostatnie dwa tygodnie każdy mój dzień wypełniała muzyka.
Miałam okazję usłyszeć zarówno utwory, które znam i lubię, jak
i takie, których wcześniej nie znałam. Można więc powiedzieć,
że dzięki konkursowi odkryłam wiele nowego. Przede wszystkim
jednak poznałam wspaniałych artystów, niezwykle utalentowanych
młodych muzyków, którzy bez wątpienia są także świetnymi
ludźmi.
Ten dobry odbiór konkursu zapewniało również miejsce, w którym
został on zorganizowany. Katowice są miastem doskonale
przygotowanym na takie wydarzenia, ponieważ od kilku lat wyraźnie
inwestuje się tu w kulturę. Zostało to już nie raz zauważone na
arenie międzynarodowej, czego dowodem było m.in. nadanie Katowicom
tytułu Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki w 2015 roku.
Znajdują się tu wspaniałe sale koncertowe, odbywają się liczne
festiwale zarówno muzyki klasycznej, jak i elektronicznej,
alternatywnej czy jazzowej. Nikt, kto jest zainteresowany
wydarzeniami muzycznymi, w Katowicach nie będzie się nudził. Sama
przeprowadziłam się tu z innego, większego miasta i ani trochę
tej decyzji nie żałuję.
Większość przesłuchań konkursowych odbywała się w Akademii
Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, będącej najstarszą uczelnią
wyższą działającą na Górnym Śląsku. Główny gmach akademii
zbudowany został w stylu neogotyckim na przełomie XIX i XX wieku. W
2007 roku dobudowano do niego nowoczesne Centrum Nauki i Edukacji
Muzycznej, które tworzy ciekawą architektonicznie formę z częścią
zabytkową. W tej nowej części znajduje się duża sala koncertowa,
ze świetną akustyką, w której podczas konkursu mogliśmy
posłuchać występów pianistów i śpiewaków. Skrzypkowie
natomiast zaprezentowali się w Auli im. Bolesława Szabelskiego –
zabytkowej sali, która została wyremontowana zaledwie dwa lata
temu. Odsłonięto w niej m.in. zabytkowe polichromie, a także
zamontowano nowe organy. To miejsce, które chyba na każdym robi
wrażenie, bo nieczęsto można grać w tak niezwykłym wnętrzu.
Finały konkursu we wszystkich kategoriach odbyły się w gmachu
Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. To
także muzyczna chluba tego miasta. Nigdy nie zapomnę, kiedy
pojawiłam się tam pierwszy raz – zachwyciło mnie, że jest to
budynek ogromny, a jednocześnie przytulny i po prostu piękny.
W środku znajdują
się dwie sale – kameralna, w której występowały kwartety
smyczkowe, a także koncertowa na 1800 słuchaczy. Nawet gdybym
bardzo chciała, nie mogłabym przytoczyć żadnej złej opinii na
temat akustyki i wrażeń, jakie ta sala koncertowa wywarła na
uczestnikach. „Gra się tak komfortowo, że właściwie nie myślę
o akustyce, mogę po prostu grać” – mówiła Roksana
Kwaśnikowska, laureatka 2. miejsca w kategorii skrzypce. Z kolei
Sulamita Ślubowska, także finalistka w kategorii skrzypce dodawała:
„Nie mogłam wyjść z podziwu, że gram z ogromną orkiestrą, a
nie muszę bardzo wyciskać dźwięku z instrumentu, żeby szedł on
w salę”.
Warto jednak
zaznaczyć, że podczas występów liczy się nie tylko odpowiednia
akustyka, ale także atmosfera. „Nie wiem na czym to polega, zawsze
jestem zestresowana przed graniem, a tutaj po wejściu na scenę
czuję niesamowity spokój. Tak było zarówno w Auli im.
Szabelskiego w Akademii, jak i w sali NOSPR-u” – zauważyła Maja
Horvat, laureatka 3. miejsca oraz nagrody specjalnej za najlepsze
wykonanie utworu Karola Szymanowskiego w kategorii skrzypce.
Myślę, że konkurs
został bardzo dobrze i sprawnie zorganizowany. Mocno trzymam kciuki,
by odbyły się kolejne edycje. To wydarzenie, które zasługuje na
światowy rozgłos, szczególnie, że już podczas pierwszej edycji
poziom, jaki prezentowali uczestnicy, był bardzo wysoki. Poza tym
wciąż tak mało jest konkursów, na których gra się muzykę
XX-wieczną i nowszą. Tutaj to właśnie ona przeważała, co uważam
za świetny pomysł. Mam nadzieję, że za kilka lat mieszkańcy
Katowic (ale nie tylko!) znów będą mogli uczestniczyć w tak dużym
i różnorodnym wydarzeniu artystycznym.
To już
prawdopodobnie mój ostatni wpis dotyczący konkursu. Jeśli
chcielibyście przeczytać inne moje teksty, zapraszam Was serdecznie
na bloga Subiektywnie
o muzyce
https://prawdziwa-muzyka.blogspot.com/.
Do zobaczenia!
Julia Brodowska
I can’t believe it... how fast time flies!
Yesterday, the Final Gala was held, featuring all
the winners and closing the 1st Karol Szymanowski International Music
Competition in Katowice. The concert was long, but the organizers and
artists took care to offer a varied repertoire. It was a pleasure for
me to listen to the awarded participants again. We also got to know
the winners of the composition category. The jury, namely Eugeniusz
Knapik (chairman), Jakob Kullberg, Krzysztof Penderecki and Martin
Smolka, decided to grant the following prizes:
1st place
– Giovanni Bonato
2nd place
– no prize was granted
3rd place
– ex aequo Euncho Chang, Daniele Gasparini and Lim Youngjin
I would like to extend my sincere congratulations to all the winners
and hope that soon I will have an opportunity to hear their
compositions live.
For the last two weeks, each
of my days was filled with music. I had the chance of listening to
both the familiar pieces I like and the ones I hadn’t known before.
So I can say that, thanks to the competition, I discovered a lot! But
first and foremost, I met great artists, very talented young
musicians, who are undoubtedly also great people.
What ensured the good
reception of the competition was also the place where it was
organized. Katowice is a city perfectly prepared for such events,
because clearly many investments in culture have been made here for
several years now. This has been noticed many times on the
international arena, as evidenced by the fact that Katowice was
awarded the title of Creative City in the field of music by UNESCO in
2015. There are excellent concert halls here and numerous festivals
of classical as well as electronic, alternative and jazz music are
held in the city every year. No one who is interested in music events
will be bored in Katowice. I myself moved here from another larger
city, and I do not regret that decision even a little.
Most of the competition
auditions took place at the Karol Szymanowski Academy of Music, which
is the oldest university operating in Upper Silesia. The main
building of the academy was built in neo-Gothic style at the turn of
the 19th century. In 2007, a modern Science and Music Education
Centre was added to it, thus creating an architecturally interesting
form with the historic part. In this new part, there is a large
concert hall, with great acoustics, where we could listen to the
performances of pianists and vocalists during the competition. The
violinists, in turn, presented themselves in the Bolesław Szabelski
Hall, a historic hall which was renovated only two years ago. During
the renovation, historic polychromes were exposed to public view and
a new organ was installed in the hall. So far, no one has left the
place without unforgettable impressions because artists rarely have
an opportunity to play in such an unusual interior.
The competition finals in
all categories were held in the building of the Polish National Radio
Symphony Orchestra in Katowice which also constitutes a musical pride
of the city. I will never forget the first time I visited the place –
I was delighted with the huge bulk of the building that, at the same
time, contains such cosy spaces and is simply beautiful.
Inside, there are two halls
– a chamber hall in which string quartets performed, and a concert
hall for 1800 members of the audience. Even if I wanted to, I
couldn’t quote any negative opinion about the acoustics and
impressions that this concert hall exerted on the competition
participants, as there is none. “Playing here is so comfortable
that I don’t really think about acoustics, I can just focus on the
music,” said Roksana Kwaśnikowska, the winner of the 2nd prize
in the violin category. In turn, Sulamita Ślubowska, also a finalist
in the violin category, added: “I was amazed that I was playing
with a huge orchestra and I didn’t have to make any special effort
to extrude sound from my instrument and send it out into the room.”
It is worth noting, however, that during the
performances it is not only the right acoustics that counts, but also
the atmosphere. “I don’t know what it’s all about. I’m always
stressed before my performances, and here I feel incredible peace
when I enter the stage. This was the case both in the Szabelski Hall
at the Academy and in the NOSPR Hall,” observed Maja Horvat, the
winner of the 3rd place
and a special award for the best performance of Karol Szymanowski”s
work in the violin category.
In my opinion the
competition was very well and efficiently organized. I keep my
fingers crossed for the next editions to take place. This event
deserves worldwide publicity, especially since during its 1st edition
the level presented by the participants was very high. Besides, there
are still very few competitions where the 20th century
and newer music is performed. Here, it prevailed, which I think is an
excellent idea. I hope that in a few years’ time the inhabitants of
Katowice (but not only!) will be able to participate in such a large
and varied artistic event again.
This
is probably my last entry concerning the competition. If you are
interested in my other texts, I would like to invite you to read my
blog Subiektywnie o muzyce (Subjectively About Music) https://prawdziwa-muzyka.blogspot.com/.
See you there!
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]
NOSPR, Fot. Grzegorz Mart |
Bet365 Casino Canada » $500 Bonus + 200 Free Spins | viecasino.com
ReplyDeleteCasino offers you a 10cric login wide range of sports, casino 12bet games and live casino games to enjoy. We have over 250+ online casino games including Slots, bet365 Roulette, Blackjack