I etap przesłuchań skrzypiec - podsumowanie / 1st Stage of Violin Auditions - Summary

[English below]

 Trzy intensywne dni za nami. Wczoraj późnym popołudniem jury w składzie: Bartłomiej Nizioł (przewodniczący), Eszter Haffner, Laurent Korcia, Szymon Krzeszowiec, Alexander Trostiansky, Andreas Vierziger ogłosiło, że w II etapie przesłuchań znajdzie się 12 uczestników:
1. Anna Egholm
2. Nikola Frankiewicz
3. Marta Gidaszewska
4. Justyna Grudzień
5. Maja Horvat
6. Emilia Jarocka
7. Roksana Kwaśnikowska
8. Maya Levy
9. Karolina Nowotczyńska
10. Sulamita Ślubowska
11. Sławomira Wilga
12. Vasyl Zatsikha

Bardzo mnie cieszy ten werdykt, bo przeszli prawie wszyscy moi faworyci. Zaskoczyło mnie jedynie, że wśród tej dwunastki nie ma Judyty Kluzy, która wystąpiła drugiego dnia i zagrała świetnie. Właściwie byłam pewna, że znajdzie się w drugim etapie. Tym bardziej czuję, że powinnam napisać o tej skrzypaczce kilka słów. W jej wykonaniu podobał mi się cały program, bez wyjątku. II część Sonaty D-dur op. 12 nr 1 Beethovena była zagrana lekko i kontrastowo, Źródło Aretuzy Szymanowskiego niesamowicie ekspresyjnie, a w 3. Sonacie Ysaÿe'a zachwyciła mnie głębokim, intensywnym dźwiękiem. Mam nadzieję, że jeszcze wielokrotnie o niej usłyszę i trzymam kciuki za dalsze sukcesy Judyty!
Trzeba jednak przyznać, że poziom pierwszego etapu był bardzo wysoki. Mam wrażenie, że każdy kolejny dzień okazywał się coraz lepszy, a oczekiwania rosły, bo co chwila ktoś przebijał granicę genialności. Niesamowite, że ci młodzi ludzie już tak dobrze rozumieją muzykę – to z pewnością łączy całą tę dwunastkę. Prawie nikt z nich nie zagrał całego programu idealnie technicznie, bez pomyłek, nieczystości i innych drobnych potknięć. Natomiast każdy pokazał swój charakter, skrajne emocje, temperament i niezwykłą sceniczną osobowość. Wspaniale, że jury to doceniło.
Wszyscy uczestnicy zakwalifikowani do II etapu zwrócili moją uwagę, ale niektórych zapamiętałam szczególnie. O kilku takich osobach już pisałam, więc odsyłam do poprzednich postów. Dziś za to chciałabym jeszcze wyróżnić na pewno Roksanę Kwaśnikowską, która drugiego dnia przesłuchań zrobiła na mnie duże wrażenie. Doskonale zagrała Driady i Pana Szymanowskiego – dała sobie czas na długie wybrzmienia poszczególnych fraz, co pozwoliło jej stworzyć bardzo różnorodną interpretację. W 6. Sonacie Ysaÿe'a była wulkanem energii, nie mam pojęcia skąd ta dziewczyna bierze tyle mocy! Pokazała się też jako świetna kameralistka, było to słychać zwłaszcza w Sonacie G-dur op. 30 nr 3 Beethovena, gdzie jej współpraca z pianistą była mistrzowska. Tu oczywiście wielkie brawa należą się także samemu pianiście – Krzysztofowi Staniendzie, ale nie on jeden na nie zasłużył. Myślę, że ci wszyscy cudowni pianiści, współpracujący ze skrzypkami podczas konkursu, zasługują na osobny wpis, może właśnie przy okazji II etapu, gdzie wykonywać będą całe sonaty.
Każdego dnia w moich notatkach pojawiał się „znak specjalny”, sygnał na później dla krótkiej pamięci, że ten uczestnik był najlepszy ze wszystkich. Ostatniego dnia I etapu taką osobą była Sławomira Wilga, która absolutnie oczarowała mnie swoją ekspresją i wrażliwością. Na taki Romans Szymanowskiego czekałam trzy dni. Sławomira uwypukliła wszystkie niuanse tego utworu, nie bała się przesadzać ze zmianami tempa czy dynamiki. Wzruszyłam mnie jej interpretacja, a potem było jeszcze lepiej – przepiękny Beethoven i niezwykła 1. Sonata Ysaÿe'a. To skrzypaczka, która gra całą sobą i cała jest muzyką.
Jestem pewna, że skoro takich ludzi jury zakwalifikowało do II etapu, to znaczy, że aż do finałów emocji nie zabraknie. Jeśli tylko macie możliwość, wpadajcie na przesłuchania, które dalej odbywają się w Auli im. Bolesława Szabelskiego i w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach, a także (dziś startują kwartety smyczkowe) w Sali Kameralnej NOSPR. Na oficjalnej stronie konkursu znajdziecie szczegółowy rozkład wszystkich występów: http://szymanowski-competition.com/. Jednak jeśli nie możecie się pojawić, to i tak macie szanse posłuchać konkursowych wykonań – zaglądajcie na stronę Polskiego Radia, gdzie powstał specjalny serwis poświęcony Międzynarodowemu Konkursowi Muzycznemu im. Karola Szymanowskiego: https://www.polskieradio.pl/362.
Julia Brodowsska


Three intense days behind us. Yesterday afternoon, the jury – consisting of Bartłomiej Nizioł (chairman), Eszter Haffner, Laurent Korcia, Szymon Krzeszowiec, Alexander Trostiansky, Andreas Vierziger – announced that the following 12 competitors would take part in the 2nd stage of auditions:
1. Anna Egholm
2. Nikola Frankiewicz
3. Marta Gidaszewska
4. Justyna Grudzień
5. Maja Horvat
6. Emilia Jarocka
7. Roksana Kwaśnikowska
8. Maya Levy
9. Karolina Nowotczyńska
10. Sulamita Ślubowska
11. Sławomira Wilga
12. Vasyl Zatsikha

I am very happy with this verdict, because almost all of my favourites have succeeded. I was only surprised that among the twelve there was no Judyta Kluza, who performed on the second day and played very well. Actually, I was sure that she would be in the second stage. All the more so, I feel obliged to write a few words about this violinist. I liked her rendition of the program as a whole, without exception. Beethoven’s 2nd movement of Sonata in D major, Op. 12 No. 1 was executed in a light and contrasting manner, Szymanowski’s The Fountain of Arethusa was incredibly expressive, and her Ysaÿe’s 3rd Sonata delighted me with its deep, intense sound. I hope to hear about the Judyta many a time in the future and keep my fingers crossed for artist’s further successes!
However, admittedly, the level of the first stage was very high. My impression is that each day was turning out to be better and better, and expectations were growing as every now and then someone would push the boundary of genius yet another time. It’s amazing that these young people already understand music so well – that is what certainly connects all twelve of them. Almost none of them played the whole program perfectly from the technical perspective, without mistakes, unclarities and other minor defects. On the other hand, each and every one showed their character, extreme emotions, temperament and extraordinary stage personality. It’s great that the jury were able to appreciate that.
All the participants who qualified to the 2nd stage drew my attention, but I remembered some of them especially. I have already written about a few, so I’m referring you to the previous posts. Today, however, I would like to mention Roksana Kwaśnikowska, who made a great impression on me on the second day of auditions. She played Szymanowski’s Dryads and Pan perfectly, giving herself time to let individual phrases resound, which allowed her to create a very diverse interpretation. In Ysaÿe’s Sonata No. 6, she changed into a volcano of energy. I have no idea from where this girl draws so much power! She also turned out to be a great chamber musician, which could be heard especially in Beethoven’s Sonata in G major Op. 30 No. 3, where her cooperation with the pianist was masterful. Here, of course, a great applause is also due to the pianist himself, Krzysztof Stanienda, but he was not the only one to deserve it. I think that all these wonderful pianists, who cooperate with the violinists during the competition, deserve a separate post, perhaps on the occasion of the 2nd stage, where they will perform whole sonatas.
Every day a “special mark” appears in my notes – a sign for my short memory to recall that this participant was the best of all. On the last day of the 1st stage, Sławomira Wilga was marked thusly as she absolutely enchanted me with her expression and sensitivity. I was waiting for three days for such a rendition of Szymanowski’s Romance. Sławomira emphasized all the nuances of this work, she was not afraid to exaggerate with the changes of tempo or dynamics. I was moved by her interpretation, and then it got even better – the beautiful piece by Beethoven and the extraordinary Sonata No. 1 by Ysaÿe. She’s a violinist who plays with her whole self and while playing she herself turns into music.

I am sure that since the jury qualified such people to the 2nd stage there will be no shortage of emotions until the finals. If you have a chance, attend the auditions, which continue in the Bolesław Szabelski Auditorium and in the Concert Hall of the Music Academy in Katowice, as well as (today string quartets are starting) in the NOSPR Chamber Room. On the official website of the competition, you will find a detailed programme of all the performances: http://szymanowski-competition.com/. However, if you cannot appear in person, you have a chance to listen to the competition performances anyway – just keep checking the Polish Radio website where a special service dedicated to the Karol Szymanowski International Music Competition is now available: https://www.polskieradio.pl/362.
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]

Sławomira Wilga, Fot. Bartek Barczyk

Roksana Kwaśnikowska, Fot. Tomasz Całka/Grzegorz Mart


Judyta Kluza, Fot. Tomasz Całka/Grzegorz Mart


Comments