I etap przesłuchań skrzypiec - podsumowanie / 1st Stage of Violin Auditions - Summary
[English below]
Trzy intensywne dni za nami. Wczoraj późnym popołudniem jury w
składzie: Bartłomiej Nizioł (przewodniczący), Eszter Haffner,
Laurent Korcia, Szymon Krzeszowiec, Alexander Trostiansky, Andreas
Vierziger ogłosiło, że w II etapie przesłuchań znajdzie się 12
uczestników:
1. Anna Egholm
2. Nikola Frankiewicz
3. Marta Gidaszewska
4. Justyna Grudzień
5. Maja Horvat
6. Emilia Jarocka
7. Roksana Kwaśnikowska
8. Maya Levy
9. Karolina Nowotczyńska
10. Sulamita Ślubowska
11. Sławomira Wilga
12. Vasyl Zatsikha
Bardzo mnie cieszy ten werdykt, bo przeszli prawie wszyscy moi
faworyci. Zaskoczyło mnie jedynie, że wśród tej dwunastki nie ma
Judyty Kluzy, która wystąpiła drugiego dnia i zagrała
świetnie. Właściwie byłam pewna, że znajdzie się w drugim
etapie. Tym bardziej czuję, że powinnam napisać o tej skrzypaczce
kilka słów. W jej wykonaniu podobał mi się cały program, bez
wyjątku. II część Sonaty D-dur op. 12 nr 1 Beethovena była
zagrana lekko i kontrastowo, Źródło Aretuzy Szymanowskiego
niesamowicie ekspresyjnie, a w 3. Sonacie Ysaÿe'a
zachwyciła mnie głębokim, intensywnym dźwiękiem. Mam nadzieję,
że jeszcze wielokrotnie o niej usłyszę i trzymam kciuki za dalsze
sukcesy Judyty!
Trzeba jednak przyznać, że poziom
pierwszego etapu był bardzo wysoki. Mam wrażenie, że każdy
kolejny dzień okazywał się coraz lepszy, a oczekiwania rosły, bo
co chwila ktoś przebijał granicę genialności. Niesamowite, że ci
młodzi ludzie już tak dobrze rozumieją muzykę – to z pewnością
łączy całą tę dwunastkę. Prawie nikt z nich nie zagrał całego
programu idealnie technicznie, bez pomyłek, nieczystości i innych
drobnych potknięć. Natomiast każdy pokazał swój charakter,
skrajne emocje, temperament i niezwykłą sceniczną osobowość.
Wspaniale, że jury to doceniło.
Wszyscy uczestnicy zakwalifikowani
do II etapu zwrócili moją uwagę, ale niektórych zapamiętałam
szczególnie. O kilku takich osobach już pisałam, więc odsyłam do
poprzednich postów. Dziś za to chciałabym jeszcze wyróżnić na
pewno Roksanę
Kwaśnikowską, która
drugiego dnia przesłuchań zrobiła na mnie duże wrażenie.
Doskonale zagrała Driady i Pana
Szymanowskiego – dała sobie czas na długie wybrzmienia
poszczególnych fraz, co pozwoliło jej stworzyć bardzo różnorodną
interpretację. W 6. Sonacie Ysaÿe'a
była wulkanem
energii, nie mam pojęcia skąd ta dziewczyna bierze tyle mocy!
Pokazała się też jako świetna kameralistka, było to słychać
zwłaszcza w Sonacie G-dur op. 30 nr 3 Beethovena, gdzie jej
współpraca z pianistą była mistrzowska. Tu oczywiście wielkie
brawa należą się także samemu pianiście – Krzysztofowi
Staniendzie, ale nie on jeden na nie zasłużył. Myślę, że ci
wszyscy cudowni pianiści, współpracujący ze skrzypkami podczas
konkursu, zasługują na osobny wpis, może właśnie przy okazji II
etapu, gdzie wykonywać będą całe sonaty.
Każdego dnia w moich notatkach
pojawiał się „znak specjalny”, sygnał na później dla
krótkiej pamięci, że ten uczestnik był najlepszy ze wszystkich.
Ostatniego dnia I etapu taką osobą była Sławomira
Wilga, która absolutnie
oczarowała mnie swoją ekspresją i wrażliwością. Na taki Romans
Szymanowskiego czekałam trzy dni. Sławomira uwypukliła wszystkie
niuanse tego utworu, nie bała się przesadzać ze zmianami tempa czy
dynamiki. Wzruszyłam mnie jej interpretacja, a potem było jeszcze
lepiej – przepiękny Beethoven i niezwykła 1. Sonata Ysaÿe'a.
To skrzypaczka, która gra całą sobą i cała jest muzyką.
Jestem pewna, że skoro takich
ludzi jury zakwalifikowało do II etapu, to znaczy, że aż do
finałów emocji nie zabraknie. Jeśli tylko macie możliwość,
wpadajcie na przesłuchania, które dalej odbywają się w Auli im.
Bolesława Szabelskiego i w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w
Katowicach, a także (dziś startują kwartety smyczkowe) w Sali
Kameralnej NOSPR. Na oficjalnej stronie konkursu znajdziecie
szczegółowy rozkład wszystkich występów:
http://szymanowski-competition.com/.
Jednak jeśli nie możecie się pojawić, to i tak macie szanse
posłuchać konkursowych wykonań – zaglądajcie na stronę
Polskiego Radia, gdzie powstał specjalny serwis poświęcony
Międzynarodowemu Konkursowi Muzycznemu im. Karola Szymanowskiego:
https://www.polskieradio.pl/362.
Julia Brodowsska
Three intense days behind us. Yesterday afternoon,
the jury – consisting of Bartłomiej Nizioł (chairman), Eszter
Haffner, Laurent Korcia, Szymon Krzeszowiec, Alexander Trostiansky,
Andreas Vierziger – announced that the following 12 competitors
would take part in the 2nd stage
of auditions:
1. Anna Egholm
2. Nikola Frankiewicz
3. Marta Gidaszewska
4. Justyna Grudzień
5. Maja Horvat
6. Emilia Jarocka
7. Roksana Kwaśnikowska
8. Maya Levy
9. Karolina Nowotczyńska
10. Sulamita Ślubowska
11. Sławomira Wilga
12. Vasyl Zatsikha
I am very happy with this
verdict, because almost all of my favourites have succeeded. I was
only surprised that among the twelve there was no Judyta
Kluza, who
performed on the second day and played very well. Actually, I was
sure that she would be in the second stage. All the more so, I feel
obliged to write a few words about this violinist. I liked her
rendition of the program as a whole, without exception. Beethoven’s
2nd movement
of Sonata in D major, Op. 12 No. 1 was executed in a light and
contrasting manner, Szymanowski’s The
Fountain of Arethusa
was incredibly expressive, and her Ysaÿe’s 3rd Sonata delighted me
with its deep, intense sound. I hope to hear about the Judyta many a
time in the future and keep my fingers crossed for artist’s further
successes!
However, admittedly, the level of the first stage
was very high. My impression is that each day was turning out to be
better and better, and expectations were growing as every now and
then someone would push the boundary of genius yet another time. It’s
amazing that these young people already understand music so well –
that is what certainly connects all twelve of them. Almost none of
them played the whole program perfectly from the technical
perspective, without mistakes, unclarities and other minor defects.
On the other hand, each and every one showed their character, extreme
emotions, temperament and extraordinary stage personality. It’s
great that the jury were able to appreciate that.
All the participants who
qualified to the 2nd stage
drew my attention, but I remembered some of them especially. I have
already written about a few, so I’m referring you to the previous
posts. Today, however, I would like to mention Roksana
Kwaśnikowska,
who made a great impression on me on the second day of auditions. She
played Szymanowski’s Dryads
and Pan
perfectly, giving herself time to let individual phrases resound,
which allowed her to create a very diverse interpretation. In Ysaÿe’s
Sonata No. 6, she changed into a volcano of energy. I have no
idea from where this girl draws so much power! She also turned out to
be a great chamber musician, which could be heard especially in
Beethoven’s Sonata in G major Op. 30 No. 3, where her
cooperation with the pianist was masterful. Here, of course, a great
applause is also due to the pianist himself, Krzysztof Stanienda, but
he was not the only one to deserve it. I think that all these
wonderful pianists, who cooperate with the violinists during the
competition, deserve a separate post, perhaps on the occasion of the
2nd stage,
where they will perform whole sonatas.
Every day a “special mark” appears in my notes
– a sign for my short memory to recall that this participant was
the best of all. On the last day of the 1st stage, Sławomira
Wilga was marked thusly as she
absolutely enchanted me with her expression and sensitivity. I was
waiting for three days for such a rendition of Szymanowski’s
Romance. Sławomira emphasized all the nuances of this work, she was
not afraid to exaggerate with the changes of tempo or dynamics. I was
moved by her interpretation, and then it got even better – the
beautiful piece by Beethoven and the extraordinary Sonata No. 1
by Ysaÿe. She’s a violinist who plays with her whole self and
while playing she herself turns into music.
I am sure that since the jury qualified such
people to the 2nd stage
there will be no shortage of emotions until the finals. If you have a
chance, attend the auditions, which continue in the Bolesław
Szabelski Auditorium and in the Concert Hall of the Music Academy in
Katowice, as well as (today string quartets are starting) in the
NOSPR Chamber Room. On the official website of the competition, you
will find a detailed programme of all the performances:
http://szymanowski-competition.com/. However, if you cannot appear in
person, you have a chance to listen to the competition performances
anyway – just keep checking the Polish Radio website where a
special service dedicated to the Karol Szymanowski International
Music Competition is now available: https://www.polskieradio.pl/362.
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]
Sławomira Wilga, Fot. Bartek Barczyk |
Roksana Kwaśnikowska, Fot. Tomasz Całka/Grzegorz Mart |
Judyta Kluza, Fot. Tomasz Całka/Grzegorz Mart |
Comments
Post a Comment