Kobieca moc / Women Power
[English below]
Pianiści
zakończyli wczoraj konkursowe zmagania. Podczas przerw w
przesłuchaniach sporo rozmawiałam ze znajomymi, typowaliśmy, kto
według nas powinien wygrać. Z rozbawieniem zauważyłam, że prawie
każdy miał nieco innych faworytów. Myślę, że ta różnorodność
opinii dobrze pokazuje, jak bardzo emocjonujące były finały
pianistów. Jury w składzie: Andrzej Jasiński (przewodniczący),
Joanna Domańska, Olga Kern, Aviram Reichert, Martin Roscoe, Tamás
Ungár,
dokonało następującego wyboru:
1. miejsce – Tymoteusz Bies
2. miejsce – Mateusz Krzyżowski
3. miejsce – Seung Hui Kim
Nagroda specjalna za najlepsze
wykonanie utworu Karola Szymanowskiego – Tymoteusz Bies.
Ślę ogromne gratulacje dla
wszystkich nagrodzonych, a także Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali, która tak wspaniale
towarzyszyła pianistom w finale. Nie było to łatwe zadanie –
każdy z sześciu finalistów wybrał inny utwór. Do tego we wtorek
zaczynają się już finały ze skrzypkami, orkiestra pracuje więc
na pełnych obrotach!
Niestety
nie udało mi się posłuchać nagrodzonych pianistów w poprzednich
etapach, dlatego z pewnością nie mam pełnego obrazu ich gry. Jak
podkreślił prof. Jasiński odczytując werdykt, członkowie jury
brali także pod uwagę oceny wcześniejszych wykonań. Domyślam
się więc, że Tymoteusz
Bies
i Mateusz
Krzyżowski
znaleźli się na szczycie nie tylko ze względu za świetnie zagrane
Rapsodie
sur un thème
de Paganini
Rachmaninowa i IV Symfonię koncertującą op. 60 Szymanowskiego, ale
za cały program przedstawiony na konkursie.
Ja mogę patrzeć tylko na finał.
Nie
chciałabym tu dyskryminować panów, ale bardzo podziałała na mnie
ta kobieca moc i wrażliwość, którą zaprezentowały Seung
Hui Kim i niedoceniona niestety
Anna Szałucka. Czy
to kwestia jakiejś płciowej solidarności? Podobnego odczuwania
muzyki? A może utworów, które wykonywały? Mimo że oczywiście
staram się do tego nie dopuszczać, czasem łapię się na
kompletnie nieprofesjonalnym zachowaniu, że bardziej podobają mi
się ci uczestnicy, którzy wybrali lubiane przeze mnie utwory. I...
żegnajcie próby obiektywności.
Tak naprawdę to wszystko nie ma
znaczenia, bo uważam, że w finale zaprezentowały się dwie bardzo
charakterystyczne artystki o silnych osobowościach i jeszcze będzie
o nich głośno. Chciałabym także odrobinę przyczynić się do
tego, wspominając o nich tutaj. Niewątpliwie obie pianistki miały
pomysł na swoje interpretacje i widać, że dobrze czuły się w
finałowym repertuarze.
Seung Hui Kim od pierwszego
dźwięku w II Koncercie fortepianowym c-moll op. 18 Siergieja
Rachmaninowa czarowała pięknym, miękkim, ale nasyconym brzmieniem.
Zachwycająco budowała napięcie, a jej fraza płynęła tak
naturalnie. Miała dużo do przekazania w tym koncercie, czułam, że
w każdym następnym fragmencie opowiada o czym innym, zmieniając
nastroje, pokazując zarówno delikatność, jak i temperament.
Odpłynęłam zupełnie wraz z muzyką podczas jej wykonania.
Równie intensywny, a nawet
jeszcze bardziej ekspresyjny, był występ Anny Szałuckiej. W jej
interpretacji I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja
Prokofiewa, to była prawdziwa petarda. Zagrała doskonale sprężystą,
precyzyjną artykulacją, od początku do końca szalenie efektownie
i ostro. Wbrew pozorom wcale nie było to jednorodne, Anna
poszukiwała wielu kolorów, nie tracąc przy tym stałej energii i
podskórnego wyrazistego rytmu. Tak, ja zdecydowanie oczekuję takich
występów w finałach konkursów. Zwłaszcza, że artystka
ewidentnie dobrze czuła się grając z orkiestrą, a nie każdy
pianista jest do tego stworzony. Trudno mi zrozumieć, dlaczego nie
dostała żadnej nagrody.
Moje serce wyrywa się do
finalistek, ich moc mnie zaczarowała. Rozum po cichu podpowiada
jednak, że i finaliści zagrali świetnie, na co wskazuje werdykt
jury. Podobnie jak w innych kategoriach, na tym etapie nie ma już
słabych, a nawet średnich pianistów, są tylko świetni.
Julia Brodowska
The pianists finished their competition yesterday. During the breaks
in the auditions, I talked a lot to my friends and we were making our
own choices who we thought should win. It seemed funny to me when I
noticed that almost every one of us had different favourites. I think
this diversity of opinions serves well to show how exciting the piano
finals were. The jury, i.e. Andrzej Jasiński (chairman), Joanna
Domańska, Olga Kern, Aviram Reichert, Martin Roscoe, Tamás Ungár,
made the following choice:
1st place – Tymoteusz Bies
2nd place – Mateusz Krzyżowski
3rd place – Seung Hui Kim
The special award for the best performance of Karol Szymanowski’s
work – Tymoteusz Bies.
I would like to express my great
congratulations to all the winners, as well as to the National
Symphony Orchestra of the Polish Radio conducted by Alexander Humala,
who accompanied the pianists so well in the finals. It wasn’t an
easy task – each of the six finalists chose a different work. In
addition to this, the violin finals start on Tuesday, so the
orchestra is working at full speed!
Unfortunately, I did not manage to listen to
the awarded pianists in the previous stages, so I certainly do not
have a full picture of their performance. As Professor Jasiński
emphasized when reading out that verdict, members of the jury also
took into account the evaluation of previous performances. So I guess
that Tymoteusz Bies
and Mateusz Krzyżowski
found themselves at the very top not only because of their excellent
renditions of Rachmaninoff’s Rapsodie
sur un thème de Paganini (Rhapsody
on a Theme of Paganini) and
Szymanowski’s Symphonie Concertante (Concert Symphonie) No. 4 Op.
60, but also for the whole programme presented at the competition. I
can only judge by the finals.
I would not like to discriminate men here, but
I was very much influenced by the feminine power and sensitivity
shown by Seung Hui Kim
and Anna Szałucka,
who was unfortunately, was not appreciated. Is it a question of some
kind of gender solidarity? A similar sense of music? Or maybe the
works they performed? Although of course I try to avoid it, sometimes
I catch myself red-handed doing something completely unprofessional,
namely assessing as better those participants who have chosen the
pieces I like. Thus, I... bid farewell to you, dear attempts at
objectivity.
In fact, all of this doesn’t matter, because I think that in the
finals two very characteristic artists with strong personalities
presented themselves and we shall hear about them in the future. I
would also like to make a contribution to it by mentioning them here.
Undoubtedly, both pianists had a concept for their interpretations
and it could be seen that they felt good in their final repertoire.
From the very first sound in Sergei Rachmaninoff’s Piano Concerto
No. 2 in C minor Op. 18, Seung Hui Kim enchanted the audience with a
beautiful, soft, but saturated sound. She built tension delightfully,
and her phrase flowed naturally. She had a lot to say in this
concert, I felt that in each of the next fragments she told something
different, changing her moods, showing both tenderness and
temperament. During her performance, I completely forgot myself and
got lost in the flow of the music.
Anna Szałucka’s performance was equally intense, and even more
expressive. In her interpretation Sergei Prokofiev’s First Piano
Concerto in D flat major, Op. 10, turned into genuine fireworks. She
played with perfectly elastic, precise articulation, from the
beginning to the end extremely impressively and vigorously. Against
all appearances, it was not homogeneous at all, as Anna was looking
for many colours, without losing the constant energy and distinct
underlying rhythm. Yes, I definitely look forward to such
performances in the competition finals. Especially because the artist
clearly felt good playing with the orchestra, and not every pianist
has a nag for that. I find it difficult to understand why she did not
receive any prize.
I root for the women in the finals, their power
enchanted me. Reason, however, quietly suggests that both the men
finalists’ performances were great, which is proven by the verdict
of the jury. As in other categories, at this stage there are no weak
or even medium musicians, they are only excellent.
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]
Seung Hui Kim, Fot. Bartek Barczyk |
Anna Szałucka, Fot. Bartek Barczyk |
Tymoteusz Bies, Fot. Bartek Barczyk |
Mateusz Krzyżowski, Fot. Bartek Barczyk |
Comments
Post a Comment