Pierwszy dzień pełen wrażeń / The First Day Full of Thrills and Excitement
[English below]
To był bardzo intensywny
poniedziałek, w całości wypełniony muzyką. Rano pierwszy etap
przesłuchań rozpoczęli pianiści, a wczesnym popołudniem
dołączyli do nich skrzypkowie. Ponieważ grali przez pewien czas
równocześnie, trzeba było wybierać i tak pianistów posłuchałam
w połowie, ale za to skrzypków wszystkich, więc mam pełne
porównanie.
Nie znaczy to, że w porannej
sesji fortepianów nikt nie zachwycił. Wszyscy pokazali nienaganną
technikę i doskonałe przygotowanie. Jednak najwięcej pozytywnej
energii i szczerych emocji wyczułam podczas występu reprezentanta
Polski – Mateusza Rettnera. Udało mu się przykuć moją
uwagę utworami Chopina, a rzadko się tak dzieje, bo niestety wielu
pianistów wciąż powiela te same schematy. W
Barkaroli Fis-dur Mateusz zaprezentował piękną, różnorodną
barwę dźwięku. Szłam za jego frazą bez najmniejszych
wątpliwości, czułam jak bawi się tą muzyką. Podobnie było
także w pozostałych utworach, zwłaszcza w Etiudzie f-moll nr 10 ze
zbioru Études
d'exécution transcendante
S. 139 Ferenca Liszta, gdzie dał prawdziwie
wirtuozowski popis. Występ Mateusza Rettnera był naprawdę ognisty.
U skrzypków poziom wykonań
okazał się bardzo różny. Tak się często zdarza, na scenie
pojawia się przecież trema, na którą nigdy w pełni nie da się
przygotować. Mimo to występy skrzypków dostarczyły mi wielu
wrażeń i wzruszeń.
Bardzo podobało mi się
budowanie napięcia w poszczególnych utworach u Magdaleny
Ziarkowskiej. Romans
Szymanowskiego w jej wykonaniu był dziś chyba najlepszy – zagrany
gęstym, przytrzymanym dźwiękiem. Wiele ciekawych pomysłów
interpretacyjnych zaprezentowała także w Sonacie e-moll nr 4 na
skrzypce solo Eugène
Ysaÿe'a.
Zupełnie
inny Romans
zaproponowała Pin-Jou Chu
z Tajwanu, dla mnie już chyba zbyt szybki, ale za to w II części
Sonaty A-dur op. 30 nr 1 Beethovena i Sonacie E-dur nr 6 na skrzypce
solo Ysaÿe'a
słuchało się tej skrzypaczki doskonale. Wyróżniała się
przepięknym dźwiękiem i precyzją wykonania.
Niezwykle
świadomy i przemyślany w każdym szczególe był występ Nikoli
Frankiewicz, bez
wątpienia dziś wypadła najpewniej ze wszystkich uczestników. Cały
czas konsekwentnie realizowała swój plan, nie pozwalała sobie na
przypadek. Bardzo dobrze sprawdziło się to zarówno Sonacie a-moll
op. 23 Beethovena, jak i w Narcyzie
Szymanowskiego. W Sonacie d-moll nr 3 Ysaÿe'a,
czyli sławnej „Balladzie”, czegoś mi zabrakło, ale może ja po
prostu lubię, jak skrzypkowie w tym utworze odrobinę ryzykują.
Takie
ryzyko podjęła Marta
Gidaszewska – jej
wykonanie tej samej sonaty było spontaniczne i szalone, często w
tempie na granicy bezpiecznego grania, ale sądząc po reakcjach
publiczności, nie tylko mnie porwała tą interpretacją. Zresztą
cały jej występ był szalenie emocjonalny, to z pewnością bardzo
interesująca skrzypaczka.
No
dobrze, miało być przecież o wzruszeniach! Ale najlepsze lubię
zostawić na koniec. Mogłabym napisać po prostu: Anna
Egholm mnie zaczarowała
i nie pisać już nic więcej, bo tak naprawdę w notatkach akurat o
niej mam najmniej. Tak bardzo zatopiłam się w muzyce, że
zapomniałam o całym świecie. Sonata c-moll op. 30 nr 2 Beethovena
w wykonaniu tej duńskiej skrzypaczki miała w sobie wszystko to, co
powinna, klasyczną lekkość i romantyczną porywczość. W Narcyzie
zachwyciła kontrastami, ale to
Sonata e-moll nr 4 Ysaÿe'a
wzruszyła mnie od pierwszych dźwięków. Rzadko ktoś opanowuje na
tyle warstwę techniczną tych bardzo trudnych sonat, by naprawdę
dotrzeć w nich do muzyki. Annie Egholm się to udało – zagrała
oszałamiająco pięknym, ciepłym dźwiękiem, wirtuozowsko, ale bez
popisów, a przede wszystkim każdym dźwiękiem opowiadała jakąś
historię. Jej występ był fenomenalny.
Dziś
przed nami kolejny dzień konkursowych zmagań. Pianiści już po
południu zakończą pierwszy etap, a skrzypków czeka jeszcze jeden
dzień przesłuchań. Bardzo jestem ciekawa co zaprezentują!
Julia Brodowska
It was a very intense Monday, filled with music up to the brim. In
the morning, the pianists opened the first stage of auditions to be
closely followed by violinists in the early afternoon. Since for some
time both groups played simultaneously, one had to choose whom to see
and thus, I listened to only half of the pianists, but all the
violinists, so in the latter respect - I have a full scope of
comparison.
This does not mean that in
the morning piano session there was no one to admire. Each and every
musician demonstrated impeccable technique and excellent preparation.
However, it was during the performance of the representative of
Poland, Mateusz
Rettner,
that I felt the most positive energy and sincere emotions. He managed
to capture my entire attention with Chopin’s works, and this is
rarely the case, because unfortunately many pianists keep recreating
the same patterns. In the Barcarolle F sharp major, Mateusz
presented the beautiful, varied tone. I followed his phrase without
any doubt and felt that not only was he playing the music but also
playing with it. The same was true of the other works, especially
Etude No. 10 in F minor from the collection Études
d'exécution transcendante S. 139
by Franz Liszt, in which the pianist showed a truly virtuoso skill.
Mateusz Rettner’s performance was really fiery.
The level presented by the violinists, as it often happens, turned
out to vary. After all, there is always stage fright for which one
can never fully prepare. Nevertheless, their moving performances
provided me with many sensations.
I liked how the tension was built in the pieces by
Magdalena Ziarkowska.
Her rendition of Szymanowski’s Romance
was probably the best today – played with the dense, extended
sound. She also presented many interesting interpretative ideas in
Eugène Ysaÿe’s Sonata No. 4 in E minor for solo violin.
A completely different Romance
was proposed by Pin-Jou Chu
from Taiwan – rather too fast for my taste, though in the 2nd
movement of Beethoven’s Sonata in A major Op. 30 No. 1
and Ysaÿe’s Sonata in E major No. 6 for solo violin, the
experience of listening to the violinist was perfect. Her
distinguishing features were the beautiful sound and precision of
execution.
Nikola Frankiewicz’s
performance was extremely conscious and thought through in every
detail, and – undoubtedly – she came out as the most confident of
all the participants today. Throughout, she consistently implemented
her plan and did not allow for any randomness. This worked out very
well both in Beethoven’s Sonata in A minor Op. 23 and in
Szymanowski’s Narcissus.
I felt something was missing in her interpretation of Ysaÿe’s
Sonata in D minor No. 3, i.e. the famous “Ballade,” but
perhaps I simply prefer the violinists who take a bit of a risk in
this work.
Such a risk was taken by Marta Gidaszewska – her rendition
of the same Sonata was spontaneous and crazy, often at a pace on the
verge of safe execution, but judging by the reactions of the
audience, I was not the only one captivated by this interpretation.
Anyway, her whole performance was extremely emotional. She is
certainly a very interesting violinist.
Now then, I was supposed to
write about thrills! But I like to leave the best till the end. I
could simply write: “Anna
Egholm
enchanted me” and stop right there, because in fact I have the
least about her in my notes. I was so deeply immersed in the music
that I forgot about the whole world. Performed by this Danish
violinist, Beethoven’s Sonata in C minor Op. 30 No. 2
contained everything that it should have – the classical lightness
and romantic impulsiveness. Then again in Narcissus,
the musician impressed with contrasts, but it was Ysaÿe’s
Sonata in E minor
No. 4 that moved me from the very first tones. Rarely does
anyone master the technical aspects of these very difficult sonatas
well enough to really reach the music in them. Anna Egholm succeeded
in this respect – she played with stunningly beautiful, warm sound,
in a virtuoso manner, but without showing off. And, above all, she
told a story with every sound. Her performance was phenomenal.
The next day of competition struggle awaits us today. In the
afternoon, the pianists will have finished their first stage, while
the violinists are to face another day of auditions. I am very
curious what they will present!
[Tłumaczenie/Translation: Dominika Pieczka]
![]() |
Mateusz Rettner, Fot. Iza Lechowicz |
![]() |
Magdalena Ziarkowska, Fot. Iza Lechowicz |
![]() |
Pin-Jou Chu, Fot. Grzegorz Mart |
![]() |
Nikola Frankiewicz, Fot. Grzegorz Mart |
![]() |
Marta Gidaszewska, Fot. Grzegorz Mart |
![]() |
Anna Egholm, Fot. Grzegorz Mart |
Comments
Post a Comment