Brak najlepszego. Finał w kategorii kwartet smyczkowy / Lack of the best. Final in the string quartet category
[ENG below]
Znamy laureatów w kategorii kwartet smyczkowy:
I – nie przyznano
II – Turicum Quartet
III – Neuma Quartet
Neuma Quartet – najlepsza interpretacja kwartetu Karola Szymanowskiego
Quiron Quartet i Monbijou Quartet – najlepsze wykonanie utworów nagrodzonych w konkursie kompozycji
Taka
sytuacja nie zdarza się często, ale mimo wszystko zawsze może, bo regulamin na
to pozwala: jury w kategorii kwartet smyczkowy nie przyznało pierwszej nagrody.
Na Konkursie Chopinowskim miało to miejsce dwukrotnie (1990 i 1995), na Konkursie
Wieniawskiego raz (1996). W przypadku Konkursu Szymanowskiego werdykt jury może
jednak wzbudzać kontrowersje, bo w finale zagrały tylko trzy zespoły – jeden
więc pozostał niedoceniony.
Pisząc
o poszczególnych etapach, staram się dzielić z czytelnikami przede wszystkim
zachwytami, wyławiać te wyjątkowe momenty, kiedy stykam się z największymi talentami
i najciekawszymi interpretacjami, kiedy coś najbardziej mnie porusza. Tym razem
jednak muszę powiedzieć, że to nie był dobry finał. Muzycy nie są oczywiście
robotami, zły dzień i jakiś rodzaj niedyspozycji może dotknąć każdego, nie na
wszystko mamy wpływ. Rozumiem to, ale smuci mnie, że u wszystkich kwartetów pojawiły
się problemy intonacyjne, dźwiękowe i zgranie poszczególnych członków zespołów
nie było najlepsze. Ktoś mógłby uznać, że te kwestie nie są aż tak ważne, kiedy
gra jest porywająca i ciekawa interpretacyjnie. Myślę, że dużo zależy od proporcji.
Monbijou Quartet. Fot. G. Mart / M. Saltarski
Paradoks
werdyktu, z którym generalnie się zgadzam, jest taki, że Monbijou Quartet
właśnie w finale pokazał w końcu to, czego brakowało mi wcześniej podczas występów
tego zespołu: interesujące, kontrastowe interpretacje i barwowe poszukiwania. W
Kwartecie F-dur Maurice’a Ravela muzycy ci świetnie ze sobą dialogowali,
pojawiło się dużo dobrego duetowego grania. Porywali też ze względu na duże
kontrasty dynamiczne, nie bali się grać piano niemal szmerowo, a później
nabudowywać energię aż do mocnej kulminacji. Podobało mi się również, jak
rozplanowali formę tego kwartetu – początkowo na lekkim wycofaniu, śpiewnie, by
w IV części pozwolić sobie na wybuch emocji. II Kwartet Szymanowskiego z kolei
pozwolił im pokazać wrażliwość na barwę, w każdej części starali się szukać innych
kolorów. I to mógłby być naprawdę dobry występ, gdyby nie intonacja – zarówno
ta w poszczególnych partiach, która bardzo rozbijała odbiór melodii, jak i
wspólna, która zwłaszcza w Szymanowskim zaburzała harmoniczną przejrzystość.
Okazało
się, że problemy Monbijou Quartet w mniejszym lub większym stopniu dotknęły też
następne zespoły. W Neuma Quartet jak zwykle usłyszałam czworo świetnych
instrumentalistów – niezwykle emocjonalnie wykonali zarówno I Kwartet
Szymanowskiego, jak i Kwartet F-dur Carla Nielsena. Szkoda, że w Szymanowskim –
tak bardzo wymagającym różnorodności barwowej i dynamicznej – nie postawili na
więcej kontrastów i dźwiękowej zabawy. Ich interpretacja urzekała liryzmem w prowadzeniu
melodii i była mocno romantyczna. Więcej poszukiwań, swobody i dialogu usłyszałam
u nich w Nielsenie. Zabrakło mi jednak takiej czułości w kształtowaniu dźwięku,
współpracy i dokładności, jakie znałam z ich poprzednich etapów.
Neuma Quartet. Fot. G. Mart / M. Saltarski |
Myślę, że Turicum Quartet w finale wypadł najlepiej. I Kwartet Szymanowskiego udało im się zagrać dość przejrzyście, konsekwentnie prowadzili frazę (to m.in. zasługa świetnej liderki – Jiski Lambrecht). W kantylenach zachwycali miękkim, ciepłym dźwiękiem, ciekawe było też szmerowe piano. Nie pojawiły się w ich wykonaniu większe wpadki intonacyjne, a to w muzyce Szymanowskiego wydaje mi się naprawdę szalenie istotne. W IV Kwartecie Béli Bartóka zupełnie zmienili nastrój, zagrali ten utwór ostro i mocno; zaprezentowali kilka świetnych pomysłów, np. wyraziste solo wiolonczeli na tle „przybrudzonego”, statycznego piana pozostałych instrumentalistów. Niestety uwypukliło się tu sporo niedokładności i drobnych nierówności (szczególnie we wspólnych pizzicatach), czasem odnosiłam też wrażenie, że gubiła im się przejrzystość przekazu.
Turicum Quartet. Fot. G. Mart / M. Saltarski |
To
był dla mnie – jako słuchaczki – trudny finał. Cieszę się, że miałam kontekst
poprzednich etapów, dzięki temu mogłam na te zespoły spojrzeć bardziej całościowo
i wnioskować, że być może tego dnia akurat coś było nie tak, może u uczestników
pojawił się stres i presja, której nie było wcześniej. Wierzę, że ten konkurs
to jeden z wielu punktów w rozwoju ich kariery i trzymam mocno kciuki za dalsze
działania wszystkich zespołów, których mogłam posłuchać w finale!
We
know the laureates in the string quartet category:
I
– not awarded
II
– Turicum Quartet
III
– Neuma Quartet
Neuma Quartet – best interpretation of a quartet by Karol Szymanowski
Quiron Quartet and Monbijou Quartet – best performance of works awarded in the composition category
Such
a situation doesn't occur often, but nevertheless, it always can, because the
rules allow for it: the jury in the string quartet category did not award a
first prize. This happened twice at the Chopin Competition (1990 and 1995) and
once at the Wieniawski Competition (1996). In the case of the Szymanowski
Competition, however, the jury's verdict may be controversial, as only three
ensembles played in the final - so one was left unappreciated.
When
writing about each stage, I try to share with the readers my enthusiasm above
all else, to identify those exceptional moments when I encounter the greatest
talents and most interesting interpretations, when something truly moves me.
This time, however, I must say that it wasn't a good final. Musicians are not
robots, and a bad day or a form of indisposition can affect anyone, and not
everything is under our control. I understand that, but it saddens me that all
the quartets had intonation problems, sound issues, and the cohesion of the
ensemble members was not at its best. Someone might argue that these issues are
not so important when the performance is captivating and interesting in its
interpretation. I think a lot depends on the proportions.
The
paradox of the verdict, with which I generally agree, is that the Monbijou
Quartet, just in the final, finally showed what I had missed earlier in
this ensemble's performances: interesting, contrasting interpretations and
colourful explorations. In Maurice Ravel's Quartet in F major, these musicians
had excellent dialogues, and there was a lot of good duet playing. They
captivated with their significant dynamic contrasts, not hesitating to play
pianissimo almost whisperingly, and then building up the energy to a strong
climax. I also liked how they structured the form of this quartet – starting
with a light withdrawal, lyrical, and then in the fourth part, allowing
themselves to explode with emotions. Szymanowski's Second Quartet, on the other
hand, allowed them to showcase their sensitivity to color, as they sought
different hues in each movement. And it could have been a really good
performance had it not been for the intonation – both that in the individual
parts, which very much broke up the perception of the melody, and the common
one, which, especially in Szymanowski, disturbed the harmonic clarity.
It
turned out that Monbijou Quartet's problems to a greater or lesser extent also
affected the subsequent ensembles. In Neuma Quartet, as usual, I heard
four excellent instrumentalists – they performed both Szymanowski's First
Quartet and Carl Nielsen's Quartet in F major with great emotion. It's a shame
that in Szymanowski – a piece demanding a wide range of colors and dynamics –
they didn't opt for more contrasts and sonic exploration. Their interpretation
was charmingly lyrical and highly romantic. I heard more searching, freedom,
and dialogue in Nielsen. However, I missed the sensitivity in shaping the
sound, cooperation, and precision that I knew from their previous stages.
I
think that Turicum Quartet fared the best in the final. They managed to
perform Szymanowski's First Quartet quite transparently, consistently leading
the phrases (thanks in part to the excellent leadership of Jiska Lambrecht). In
the cantilenas, they delighted with a soft, warm sound, and their nuanced
pianissimo was intriguing. There were no major intonation slip-ups in their
performance, and this seems to me to be really insanely important in
Szymanowski's music. In Béla Bartók's Quartet No. 4, they completely changed
the mood, playing the piece with sharpness and intensity; they presented
several excellent ideas, such as the expressive cello solo against the
"dirty" static piano of the other instrumentalists. Unfortunately,
there were quite a few inaccuracies and minor unevenness in their performance
(especially in the pizzicato), and at times, I felt that the
transparency of communication in music was lost.
It was a difficult final for me as a listener. I'm glad I had the context of the previous stages, so I could look at these bands more holistically and infer that maybe something was wrong that day, maybe the participants were feeling stress and pressure that hadn't been there before. I believe that this competition is one of many points in the development of their careers, and I am keeping my fingers firmly crossed for the further performance of all the bands I was able to listen to in the final!
The purpose of a competition is to find a victor. Not being able to do so cannot solely be blamed on the musicians. With many worthy competitors, it is foremost a failure of the jury.
ReplyDeleteI agree with the previous commentator. So much work have been put into this competition by the string quartets, and to end a competition where everyone goes away with a sour stomach feeling is 100% in the hands of the jury. It could have ended on a more positive note - also without a first price winner. At least the competitors were professional - a big applause to all of them!
ReplyDelete