Znamy finalistów! Podsumowanie II etapu w kategorii skrzypce / We know the finalists! Summary of the Second Stage in the Violin Category
[ENG below]
Znamy już finalistów Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. K. Szymanowskiego w kategoriach skrzypce oraz fortepian. 13 października podczas finału pianistów w Sali Koncertowej NOSPR wystąpią:
- Kaho Araishi
- Carter Johnson
- Gaspard Thomas
- Mateusz Tomica
- Krzysztof Wierciński
Skrzypkowie
zagrają natomiast dzień później – 14 października – a finaliści to:
- Elvin Hoxha Ganiyev
- Issei Kurihara
- Seina Matsuoka
- Jakub Staszel
- Maya Wichert
Drugi
etap spędziłam w całości ze skrzypkami w Auli im. Szabelskiego. To były
fantastyczne, choć intensywne dwa dni. Jak już wspominałam – program był bardzo
zróżnicowany, kilka utworów się powtarzało, ale niewiele. Jednym z najbardziej
interesujących doświadczeń była dla mnie możliwość posłuchania utworów nagrodzonych
w kategorii kompozycja. Prawie wszyscy uczestnicy wybrali Poem Amera
Aliego, jednak interpretacje okazały się tak odmienne, że można było ulec
złudzeniu, że wcale nie mamy do czynienia z tym samym utworem. Dzieło Aliego
pozostawia dużo przestrzeni dla wykonawcy, pozwala się różne odczytywać.
Jednocześnie wymaga od skrzypka wyrazistej kreacji, konkretnego pomysłu i
konsekwencji w sposobie wykonania. Jeśli tego brakuje – utwór staje się mało przejrzysty
dla słuchacza. Należy jednak podkreślić, że większość interpretacji była
naprawdę intrygująca.
Pierwszego
dnia przesłuchań jedna gwiazda świeciła najjaśniej (Elvin Hoxha Ganiyev) i trzeba
przyznać, że w moim odbiorze drugiego dnia było podobnie. Nie będzie przesadą,
jeśli powiem, że występ Seiny Matsuoki przyćmił wszystkie pozostałe. Zacznijmy
od tego, że zdołała przekonać mnie do Sonaty Es-dur Straussa, która
zdecydowanie nie należy do moich ulubionych. Odnoszę wrażenie, że to utwór, który
trudno jest zagrać komunikatywnie, łatwo zaś przesadzić z ekspresją i
nagromadzeniem dynamiki forte. Matsuoka za to kształtowała każdą frazę w taki
sposób, że nie brakowało w niej intensywnych emocji, ale jednocześnie nie było
wrażenia przytłoczenia. W jej dźwięku było niesamowicie dużo śpiewności i tego,
co zwróciło moją uwagę już w pierwszym etapie – czułości. Rzadko spotykam
skrzypków, którzy swój instrument podczas gry traktowaliby tak czule,
pozwalając mu naturalnie wybrzmiewać.
Sonata
Straussa wyróżniała się nie tylko komunikatywnym, kontrastowym i wrażliwym
wykonaniem samej skrzypaczki. Genialna była tu jej współpraca z pianistą – Yuto Kiguchim. Warto podkreślić, że artyści na co dzień tworzą duet – Aka Duo – i
mają już na koncie liczne wspólne sukcesy. W sonacie dopracowali więc każdy
szczegół, od pierwszej do ostatniej nuty rozmawiali przy pomocy muzyki. Patrząc
zaś bardziej od strony technicznej: mieli dopracowaną wspólną artykulację
(zwłaszcza było to słychać we fragmentach granych staccato w III części),
przejmowali od siebie nastroje, sposób budowania fraz.
![]() |
Seina Matsuoka. Fot. Radosław Kaźmierczak |
Bardzo
interesująca była interpretacja Matsuoki w utworze Poem Aliego.
Skrzypaczka nie tylko uwypukliła w tym utworze mnogość kolorów, dodała mu
również dużo śpiewności i stworzyła tajemniczą atmosferę. Introdukcja i
rondo cappricioso Saint-Saënsa tylko potwierdziła kunszt tej artystki.
Zagrała tę kompozycję z nadzwyczajną precyzją, a jednocześnie szalenie
dynamicznie, wirtuozowsko i lekko. Ciekawa jestem, jak zabrzmi w finale w jej
wykonaniu II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego – spośród piątki skrzypków
wybrała go jako jedyna!
Jak
widać, mogłabym pisać o Matsuoce tyle, że wystarczyłoby na cały tekst, ale
chciałabym wspomnieć jeszcze o innych skrzypkach, którzy wystąpili w niedzielę.
Podobnie jak w I etapie, moją uwagę zwrócił Issei Kurihara. Okazuje się, że ten
Japończyk doskonale czuje śpiewność polskiej frazy, co pokazał zarówno w Wariacjach
na temat własny Wieniawskiego, jak i w Sonacie Szymanowskiego. W pierwszym
z tych utworów udowodnił, że z wielką swobodą odnajduje się w stylu brillant. Sonatę
zagrał natomiast bardzo romantycznie, pozwalając sobie na dużo rubata i
szaleństwo w III części.
![]() |
Issei Kurihara. Fot. Radosław Kaźmierczak |
Jeśli
miałabym wybrać najbardziej dynamicznego spośród wszystkich uczestników –
zostałbym nim Jakub Staszel. To jedyny Polak, którego usłyszymy w finale i nie
dziwi mnie ten wybór. Pierwszy etap miał świetny technicznie, właściwie
wykonawczo bezbłędny i zagrany z dużą pewnością. W drugim również nie było dla
niego specjalnych ograniczeń. Jego Strauss buzował od emocji i iskrzył się
jasnym, otwartym dźwiękiem. Z kolei Caprice d’après L’Etude en Forme de
Valse Saint-Saënsa zagrał wirtuozowsko i efektownie.
![]() |
Jakub Staszel. Fot. Radosław Kaźmierczak |
W
drugim etapie bardziej niż w pierwszym podobała mi się także Triinu Piirsalu. Urzekła
śpiewnością w Sonacie d-moll Brahmsa i oryginalnym spojrzeniem na Poem
Aliego (mocne kontrasty między ciepłym dźwiękiem i trzaskiem). Mniej przekonała
mnie jednak I Rapsodii Bartóka, która była zagrana dość mechanicznie.
![]() |
Triinu Piirsalu. Fot. Radosław Kaźmierczak |
Kogo
brakuje mi w finale? Na pewno Matthew Hakkarainena – po jego drugim etapie
byłam przekonana, że będzie mocnym kandydatem. Żałuję, że nie posłucham Sary Dragan
w I Koncercie Szymanowskiego, bo myślę, że mogłaby w nim zachwycić. Szkoda
również, że Adam Suska, który miał tak dobry I etap, w drugim nie do końca się
odnalazł (stres? zły dzień?), bo to skrzypek, którego chce się słuchać – z
wielką wrażliwością, świetnymi pomysłami i czarujący pięknym dźwiękiem. Mam
swoich faworytów, ale w finale chyba najbardziej jestem ciekawa Mai Wichert –
to najmłodsza uczestniczka, dobra technicznie, bardzo utalentowana, lecz mam
wrażenie, że jeszcze podczas tego konkursu w pełni nie rozwinęła skrzydeł. Może
właśnie wykonanie I Koncertu Szymanowskiego to będzie ten moment.
We
now know the finalists of the Karol Szymanowski International Music Competition
in the violin and piano categories. On October 13th, during the piano finals at
the NOSPR concert hall, the following participants will perform:
- Kaho Araishi
- Carter Johnson
- Gaspard Thomas
- Mateusz Tomica
- Krzysztof Wierciński
The
violinists will take the stage a day later on October 14th, and the finalists
are:
- Elvin Hoxha Ganiyev
- Issei Kurihara
- Seina Matsuoka
- Jakub Staszel
- Maya Wichert
I
spent the second stage entirely with the violinists in the Szabelski Hall. It
was a fantastic but intense two days. As I mentioned before, the program was
incredibly diverse, with a few pieces repeating, but not many. One of the most
intriguing experiences for me was the opportunity to listen to compositions
awarded in the composition category. Almost all participants chose Amer Ali's Poem,
yet their interpretations were so different that one could be fooled into
thinking they were not performing the same piece. Ali's music leaves ample space
for the performer, allowing for various interpretations. Simultaneously, it
demands a violinist's distinct creativity, a specific concept, and consistence
in execution. If these elements are lacking, the piece becomes less transparent
to the audience. However, it should be emphasized that the majority of
interpretations were genuinely intriguing.
On
the first day of auditions, one star shone the brightest (Elvin Hoxha Ganiyev),
and it must be acknowledged that my impression was quite similar on the second
day. It wouldn't be an exaggeration to say that Seina Matsuoka's performance
outshone all the others. Let's begin with her ability to persuade me into
appreciating Strauss's Sonata in E-flat major, which is decidedly not one of my
favorites. I have the impression that it's a piece that's challenging to
perform in a communicative manner, easy to overdo with expression and dynamics.
Matsuoka shaped every phrase in a way that was rich with emotions yet never
overwhelming. Her playing exuded incredible lyricism, and what caught my
attention in the first stage was her tenderness. I rarely encounter violinists
who treat their instrument with such delicacy during their performance,
allowing it to resonate naturally.
Matsuoka's
performance of Strauss's Sonata not only stood out for her communicative,
contrasting, and sensitive execution but also for her outstanding collaboration
with pianist Yuto Kiguchi. It's worth noting that the artists perform together
regularly as Aka Duo and have numerous joint successes under their belt. In the
sonata, they meticulously refined every detail, conversing through music from
the first note to the last. From a technical standpoint, their articulation was
well-coordinated, especially evident in staccato passages in the third
part. They conveyed moods to each other, constructing phrases together.
Matsuoka's
interpretation of Ali's Poem was also captivating. She not only
highlighted the multitude of colors in this piece but also added a great deal
of lyricism and created a mysterious atmosphere. Saint-Saëns's Introduction
and Rondo Capriccioso only confirmed her artistry. She played this
composition with exceptional precision, yet it was incredibly dynamic,
virtuosic, and light. I'm curious to see how she will perform Szymanowski's
Violin Concerto No. 2 in the finals, as she's the only one among the five
violinists who chose it!
As
you can see, I could write an entire text about Matsuoka alone, but I would
like to mention other violinists who performed on Sunday. Just like in the
first stage, Issei Kurihara caught my attention. It turns out that this
Japanese musician has an excellent feel for the lyricism of Polish phrases,
which he demonstrated both in Wieniawski's Variations on an Original Theme
and in Szymanowski's Sonata. In the former piece, he proved that he was quite
comfortable with the brillant style. He played the sonata very romantically,
allowing for a lot of rubato and madness in the third part.
If
I had to choose the most dynamic among all the participants, it would be Jakub
Staszel. He is the only one participant from Poland in the finals, and his
selection is not surprising. His first stage performance was technically
superb, nearly flawless in execution, and performed with great confidence. The
same held true in the second stage. His Strauss was brimming with emotion and sparkled
with a bright, open sound. On the other hand, he performed Saint-Saëns's Caprice
d’après L’Etude en Forme de Valse with great virtuosity.
In
the second stage, I also liked Triinu Piirsalu more than in the first stage.
She captivated with her lyricism in Brahms's Sonata in D minor and her original
interpretation of Ali's Poem (strong contrasts between warm tones and crackles
in sound). However, her performance of Bartók's Rhapsody No. 1 was somewhat
mechanical.
Who
am I missing in the finals? Certainly Matthew Hakkarainen – after his second
stage, I was convinced he would be a strong participant. I regret not being
able to listen to Sara Dragan in Szymanowski's Violin Concerto No. 1, as I
think she could have been truly captivating. It's also a shame that Adam Suska,
who had such a strong first stage, didn't quite find his footing in the second
stage (nerves? a bad day?), because he's a violinist you want to listen to –
with great sensitivity, fantastic ideas, and a charmingly beautiful sound. I
have my favorites, but in the finals, I'm most curious about Maya Wichert – the
youngest participant, technically proficient, very talented, but I have the
feeling that she hasn't fully spread her wings during this competition yet.
Perhaps her performance of Szymanowski's Violin Concerto No. 1 will be the
moment when she truly shines.
Comments
Post a Comment